The relationship between political communication and popular culture is historically and currently intertwined. New media and digital communication have diversified and globalized this relationship. As a recent example, user comments on the Justice and Development Party's political advertisements titled “Respect/AK Party” and “Respect II/AK Party” with K-pop music, which were broadcast on the official YouTube channel during the elections of May 14-28, 2023, were qualitatively analyzed. In the research, in which data was collected on YouTube using MAXQDA program, 1255 of the 4,056 user comments made between 28.04.2023 and 13.05.2023, including K-pop content, were selected as a sample and analyzed in seven categories. It was found that 92.8% of user comments in different categories were positive. In a significant portion of the user comments in a negative and critical context, the criticism that the AK Party displays a contradictory attitude by using K-pop content in its political advertisement instead of K-pop comes to the fore. In terms of political participation, a significant portion of positive user comments are in the dimension of online minimalist political participation. User comments stating that bringing K-pop bands to Turkey is a condition for voting intentions were evaluated as motivational forms of political participation.
K-pop Political Communication Popular Culture Political Participation Korean Wave Respect/AK Parti - Respect II/AK Parti
Siyasal iletişim ve popüler kültür ilişkisi, hem tarihsel hem de aktüel olmak üzere girift bir niteliğe sahiptir. Yeni medya ve dijital iletişim ekosistemi, bu ilişkiyi ve kullanım biçimlerini hem çeşitlendirmiş hem de ölçeğini küresel boyuta taşımıştır. Bu bağlamda güncel bir örnek olarak; Adalet ve Kalkınma Partisi’nin 14-28 Mayıs 2023 seçimlerinde resmi YouTube kanalında yayınladığı “Respect/AK Parti” ve “Respect II/AK Parti” başlıklı ve bir K-pop şarkısının arka plan müziği olarak kullanıldığı siyasal reklam videolarına yönelik kullanıcı yorumları üzerine nitel bir araştırma gerçekleştirilmiştir. MAXQDA programı kullanılarak YouTube üzerinden verilerin toplandığı araştırma kapsamında 28.04.2023 ile 13.05.2023 tarihleri arasında yapılan 4.056 kullanıcı yorumundan K-pop içeriğini barındıran 1255’i örneklem olarak belirlenmiş ve bunlar yedi ana kategoride kodlanarak analiz edilmiştir. Farklı kodlama kategorilerinin toplamı üzerinden incelendiğinde; kullanıcı yorumlarının %92,8 oranında olumlu olduğu saptanmıştır. Olumsuz ve eleştirel bir bağlama sahip olan kullanıcı yorumlarının önemli bir bölümünde ise bizzat K-pop’un kendisine yönelik bir olumsuzlamadan ziyade AK Parti’nin siyasal reklamında K-pop içeriği kullanarak çelişkili bir tavır sergilediği eleştirisi öne çıkmaktadır. Siyasal katılım açısından bakıldığında; olumlu kullanıcı yorumlarının önemli bir bölümünün, çevrim içi bağlamda minimalist siyasal katılım boyutuna karşılık gelirken, K-pop gruplarının Türkiye’ye getirilmesini oy verme niyetinin bir koşulu olarak belirten kullanıcı yorumlarının ise motivasyonel siyasal katılım biçimi olduğu değerlendirilmiştir.
K-pop Siyasal İletişim Popüler Kültür Siyasal Katılım Kore Dalgası Respect/AK Parti - Respect II/AK Parti
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Political Advertising, Political Communication |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | December 30, 2024 |
Submission Date | August 16, 2024 |
Acceptance Date | October 8, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Issue: 55 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License