Işık, teknik ve teknolojinin gelişmesine paralel olarak 1900’lü yılların başından başlayarak günümüze kadar sinema sanatında hem nesneleri görünür kılmak hem de dramatik etkiyi oluşturmak amacıyla kullanılmaya başlanmıştır. Estetik değerlerin ön plana çıkarılmasında, anlatının desteklenmesinde ve duygusal etkinin oluşturulmasında ışık kullanımı önemli bir yer tutmaktadır. Yönetmen, çerçeve içinde yer alan konu üzerine ışığın hangi yönlerden, ne miktarda geleceğine karar verir ve konu üzerine düşen bu ışığı düzenleyerek elde etmek istediği estetik değeri ve duygusal etkiyi oluşturarak amacı doğrultusunda anlatısını desteklemektedir. Hikâye anlatma sanatı olan sinema, hikayesini oluştururken sinematografik unsurlarını kullanmaktadır. Çalışmada hem görüntünün oluşturulmasında hem de hikâyenin anlam üretiminde önemli bir yer tutan ışık unsuru anlam yaratımına etkisi açısından incelenmiştir. Bu bağlamda örneklem olarak seçilen “En İyi Sinematografi, En İyi Yapım Tasarımı, En İyi Uluslararası Film ve En İyi Film Müziği” ödüllerini almış olan Edward Berger’in yönetmenliğini yapmış olduğu 2022 yapımı Batı Cephesinde Yeni Bir Şey Yok filminin analiz edilmesi önemlidir. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden birisi olan Henrich Wölfflin’in biçimsel analiz yöntemi kullanılmıştır. Çalışma sonucunda ışık tasarımının kompozisyonda dengeyi sağlamak, çerçevenin sınırlarını belirlemek, konuyu dramatize etmek, ilgiyi konu üzerinde toplamak, bakışı yönlendirmek, karakterlerin duygu durumunu izleyiciye yansıtmak ve anlamı desteklemek amacıyla kullanıldığı görülmüştür.
In parallel with the development of technique and technology, light has been used in the art of cinema from the early 1900s to the present day, both to make objects visible and to create dramatic effect. The use of light has an important place in emphasizing aesthetic values, supporting the narrative and creating emotional impact. In this study, the element of light, which has an important place both in the creation of the image and in the meaning production of the story, is analyzed in terms of its effect on the creation of meaning. In this context, it is important to analyze the 2022 film There is Nothing New on the Western Front, directed by Edward Berger who received the “Best Cinematography, Best Production Design” awards. Henrich Wölfflin's formal analysis method, one of the qualitative research methods, was used in the study. As a result of the study, it was seen that light design was used to balance the composition, determine the boundaries of the frame, dramatize the subject, focus attention on the subject, direct the gaze, reflect the emotional state of the characters to the audience and support the meaning.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Radio-Television, Movie Review, Cinema and Aesthetics, Cinema Studies (Other) |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | August 30, 2025 |
Submission Date | January 12, 2025 |
Acceptance Date | July 25, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Issue: 57 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License