This article analyzes the film Joker, directed by Todd Phillips and starring Joaquin Phoenix, in the context of the themes of social degradation and individual psychological breakdown, based on the conceptual framework put forward by Michel Foucault. In the study, the traumas that the character Arthur Fleck is exposed to and the effects of the exclusionary structure of society on his individual psychology are discussed in line with Foucault's concepts of power, discipline, biopolitics and discourse.
Based on Foucault's theoretical approaches in which he explains the impact of social norms on individuals through disciplinary power, biopolitics and discourse, the article relates the events in the movie Joker to this theoretical context. In particular, Arthur's drug use, inadequacies in access to social services and his ostracization by society are evaluated within the framework of Foucault's biopolitical control and surveillance mechanisms. However, Arthur's confrontation scene on the Murray Franklin show makes visible the productive and resistance-encouraging nature of power.
The film's visual atmosphere and narrative that criticizes social structures provide an important basis for understanding the effects of modern societies' control mechanisms on individuals, identity construction and resistance practices. In this context, the study aims to develop a critical perspective on how social degradation, individual psychological breakdown and power dynamics operate in modern societies by evaluating the film Joker within the framework of Foucault's concepts of power relations, discipline and biopolitics. While contributing to the relationship between cinema and social criticism, this analysis also reveals the applicability of Foucault's theoretical approaches in the field of cinema.
Bu makale, Todd Phillips’in yönetmenliğini yaptığı ve Joaquin Phoenix’in başrolünde yer aldığı Joker filmini, toplumsal bozulma ve bireysel psikolojik çöküş temaları bağlamında, Michel Foucault’nun ortaya koyduğu kavramsal çerçeveden hareketle analiz etmektedir. Çalışmada, Arthur Fleck karakterinin maruz kaldığı travmalar ile toplumun dışlayıcı yapısının bireysel psikolojisi üzerindeki etkileri, Foucault’nun güç, disiplin, biyopolitika ve söylem kavramları doğrultusunda ele alınmıştır.
Makale, Foucault’nun disiplinci iktidar, biyopolitika ve söylem aracılığıyla toplumsal normların bireyler üzerindeki etkisini açıkladığı kuramsal yaklaşımları temel alarak, Joker filmindeki olayları bu teorik bağlamla ilişkilendirmektedir. Özellikle Arthur’un ilaç kullanımı, sosyal hizmetlere erişimdeki yetersizlikler ve toplum tarafından dışlanması gibi durumlar, Foucault’nun biyopolitik kontrol ve gözetim mekanizmaları çerçevesinde değerlendirilmiştir. Bununla birlikte, Arthur’un Murray Franklin şovunda gerçekleştirdiği yüzleşme sahnesi, iktidarın üretken ve direnişi teşvik eden doğasını görünür kılmaktadır.
Filmin görsel atmosferi ve toplumsal yapıları eleştiren anlatımı, modern toplumların bireyler üzerindeki kontrol mekanizmalarının, kimlik inşası ve direniş pratikleri üzerindeki etkilerini anlamak açısından önemli bir zemin sunmaktadır. Bu bağlamda çalışma, Joker filmini Foucault’nun güç ilişkileri, disiplin ve biyopolitika kavramları çerçevesinde değerlendirerek, toplumsal bozulma, bireysel psikolojik çöküş ve iktidar dinamiklerinin modern toplumlarda nasıl işlediğine dair eleştirel bir perspektif geliştirmeyi amaçlamaktadır. Bu analiz, sinema ile toplumsal eleştiri arasındaki ilişkiye katkı sunarken, Foucault’nun kuramsal yaklaşımlarının sinema alanında uygulanabilirliğini de ortaya koymaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Cinema Sociology, Movie Review |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | August 30, 2025 |
Submission Date | January 21, 2025 |
Acceptance Date | May 6, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Issue: 57 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License