Bu araştırmanın amacı, OECD tarafından yürütülen PISA (Program For International Student Assessment), Uluslararası Öğrenci Değerlendirme Projesi’ne 2009 yılında Türkiye’den katılan öğrencilerin anketlerdeki okuma ile ilgili maddelere verdikleri yanıtlar ile OECD ortalamalarını karşılaştırarak incelemektir. Araştırmada ele alınan değişkenler öğrenci anketinde yer alan okuma ve okuma alışkanlarını sorgulayan maddeler seçilerek oluşturulmuştur. Araştırma verileri PISA’ nın resmi web sayfası olan http://pisa2009.acer.edu.au/downloads.php den indirilerek elde edilmiştir. Verilerin yorumlanmasında betimsel istatistikler kullanılmıştır. Araştırma öğrencilerin verdikleri yanıtları incelemeye yönelik olduğundan tarama modelindir. Araştırmanın bulgularına göre, öğrencilerin %23’ünde 10’dan az evlerinde kitap bulunduğunu belirtirken, %11’i 100-200 arasında evlerinde kitap olduğunu belirtmişlerdir. OECD ülkelerinin ortalaması ise, sırasıyla %12 ve %30’dur. Okuma aktiviteleri için öğrencilerin %22 si keyif alma (eğlence) amaçlı okuma yapmadıklarını belirtirken, %47’si 60 dakika ve daha az okuma yaptıklarını belirtmiştir. OECD ortalamalarına bakıldığında ise, sırasıyla %37 ve %47’dir. Öğrencilerin %78’i okumak zorunda oldukları için okuduklarını kabul etmemektedirler. Öğrencilerin % 50’sinden fazlası da okumayı eğlenceli buldukları için okuduklarını belirtmişlerdir. Hem Türkiye hem de OECD ortalamasına göre, öğrenciler gün içerisinde en çok sohbet (chat) yaptıklarını belirtmişlerdir. Arkadaşları ile kitap alışverişinde bulunan öğrenciler, kütüphaneyi de eğlenceli bir yer olarak görmektedirler. OECD ortalamaları ile karşılaştırıldığında, Türk öğrencilerin okuma ile ilgili verdikleri yanıtlar arasında paralellik gösterdiği de söylenebilir.
This research has been examining by comparing responses to questionnaires about reading and OECD averages of students who participate in PISA, carried out by OECD, from Turkey in 2009. The variables handled in research have been created by selecting the ingredients about questioning reading and reading habits. Researh data is obtained by being downloaded from http://pisa2009.acer.edu.au/downloads.php, official web page of PISA. Descriptive statistics has been used to interpret the data.The research is descriptive model as the reseach investigates the responses of students. According to research findings, while 23 % of students state that they have less than 10 books in their home, 11 % of students state that they have between 100-200 books in their home. Also the avarage of OECD countries are 12 % and 30 % respectively. For reading, while 22 % of students state that they don’t read for enjoyment, 47 % of students state that they read 60 minutes and less. According to averages of OECD, these percent are 37 and 47 respectively. 78 % Turkish students do not accept that they read only if they have to. 50% and more of Turkish students state that they read because they find reading enjoyable. But only 33% students in OECD state that reading is an enjoyable activity. According to both Turkey and OECD average, Turkish students state that they have chat mostly during day. Students, who change books with their friends, define library as an enjoyable place. When compared with averages of OECD, it can be said that there is parallelism between Turkish and OECD students’ responses about reading.
Other ID | JA22CH56KN |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | May 17, 2016 |
Submission Date | May 17, 2016 |
Published in Issue | Year 2013 Issue: 1 - SİİRT ÜNİVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ DERGİSİ |
Siirt Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.