Edebiyat,
toplumla iç içe olan bir alandır. Bu nedenle, Edebiyat toplumla doğrudan
ilişkisi olan Sosyoloji, Eğitim Bilimleri gibi disiplinlerle temasa
geçmektedir. Son yıların en çok üzerinde durulan konulardan biri olan
disiplinler arası geçiş romanda da kendini göstermektedir. Önemli bir edebi tür
olan roman da bu açıdan toplumdan ve onun sorunlarından beslenmiştir. Tanzimat
ile ortaya çıkan batılılaşma ve onun yarattığı problemler eserlerde genişçe
işlenmiştir. Bu problemlerden biri yanlış batılılaşma ve onun yarattığı
alafranga tiplerdir. Alafranga tipler, öz değerlerinden uzak, çağdaşlaşmayı
sadece sözde gerçekleştiren züppe karakterlerdir. Kendisi yeni bir tür olan
roman, bu dönemde toplumun kanayan yarası olan alafranga tipleri gücü ölçüsünde
irdeler. Bu konu Tanzimat ile başlayıp Cumhuriyet dönemi romanına kadar farklı
şekillerde ele alınmıştır. Cumhuriyet dönemi romancısı olan Samiha Ayverdi, olay
örgüsünde yarattığı bu tiplere olumsuz bakmıştır. Toplum için önemli problem
olarak gördüğü bu tipleri incelerken aldıkları eğitimi mercek altına alır. Geleneksel
toplumsal değerlerinden uzaklaşan karakterlerinin olumsuz davranışlarını,
mürebbiyelerden aldıkları eğitime bağlamaktadır. Bu çalışmada, mürebbiyelerin
verdiği eğitimin çocuk karakterlerin davranışları üzerinde bıraktıkları etki
irdelenecektir.
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | December 26, 2017 |
Submission Date | November 28, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 5 Issue: 10 |
Siirt Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.