Research Article
BibTex RIS Cite

Bina girişlerine binayla ilgili teknik bilgileri içeren künye koyarak bina tüketicilerinin binalara yönelik tutumlarını etkileme

Year 2020, Volume: 8 Issue: 15, 70 - 93, 17.06.2020

Abstract

Deprem ülkemiz için önemli bir risktir ve gerek çok sayıda can kaybına gerekse büyük maddi kayıplara neden olabilmektedir. Nüfusun önemli bir kısmının deprem riski altında olduğu ülkemizde binaların ve dolayısıyla da şehirlerin depreme yeterince hazır olmadığı düşünülmektedir. Şehirleri daha güvenli yaşam alanlarına dönüştürmek için kentsel dönüşüm için çaba sarf edilse de istenilen düzeyde kentsel dönüşümün gerçekleştirilemediği görülmektedir. Bu araştırmada binayla ilgili teknik bilgileri içeren bir tabelanın binanın girişine konmasının bina tüketicilerinin binalara yönelik tutumlarını etkileyerek insanların depreme hazırlık yapmalarını hızlandırılacağı önerilmektedir. Bu keşifsel çalışmada önce literatür taraması daha sonra bina tüketicilerinden anket yöntemiyle verinin toplandığı bir ön araştırma yapılmıştır. Ayrıca binaların girişine bilgilendirme künyesinin konmasının muhtemel sonuçları hakkındaki görüşlerini almak için uzman ve ilgili kamu görevlileri, STK temsilcileri ve inşaat firma temsilcileriyle derinlemesine mülakatlar yapılmıştır. Bu yöntemlerle veri toplandıktan sonra ise sonraki araştırmalarda test edilmek üzere bir araştırma modeli ve dolayısıyla da modeldeki ilişkileri ifade eden hipotezler geliştirilmiştir. Araştırmada ayrıca 6502 nolu tüketicileri koruma kanununu incelenmiş ve kanunun geliştirilmesi için çeşitli önerilerde bulunulmuştur.

References

  • Balyemez, S. ve Berköz, L. (2005). Hasar görebilirlik ve kentsel deprem davranışı. İtü Dergisi/a mimarlık, planlama, tasarım, 4(1), 3-14. Berger, I. E. ve Mitchell, A. A. (1989). The effect of advertising on attitude accessibility, attitude confidence, and the attitude-behavior relationship. Journal of Consumer Research, 16(3), 269-279. Bodur, O. H., Brinberg, D. ve Coupey, E. (2000). Belief, affect, and attitude: Alternative models of the determinants of attitude. Journal of Consumer Psychology, 9(1), 17-28. Chuang, S. C., Tsai, C. C., Cheng, H. Y. ve Sun, Y. C. (2009). The effect of terminologies on attitudes toward advertisements and brands: Consumer product knowledge as a moderator. Journal of Business and Psychology, 24(4), 485-491. Çilingir, G. A. (2018). Türkiye’de uygulanan afet yönetimi politikalarının incelenmesi: Yasal düzenlemeler ve DASK. Dirençlilik Dergisi, 2(1):13-21. Çoban, M., Sözbilir, M. ve Göktaş, Y. (2017). Deprem deneyimini yaşamış kişilerin deprem öncesi hazırlık algılarının belirlenmesi: Bir durum çalışması. Doğu Coğrafya Dergisi, 22(37), 113-134. Durmaz, Y. (2006). Modern pazarlamada tüketici memnuniyeti ve evrensel tüketici hakları. Journal of Yaşar University, 1(3), 255-266. Gibler, K. M. ve Nelson, S. L. (2003). Consumer behavior applications to real estate education. Journal of Real Estate Practice and Education, 6(1), 63-84. Herr, P. M. (1995). Whither fact, artifact, and attitude: Reflections on the theory of reasoned action. Journal of Consumer Psychology, 4(4), 371-380. İnal, E., Kocagöz, S. ve Turan, M. (2012). Basic disaster consciousness and preparation levels. Turkish Journal of Emergency Medicine, 12(1). Karamustafa, K. ve Erbaş, E. (2011). Satın alma karar sürecinde algılanan risk: Paket turlara yönelik bir araştırma. Tüketici ve Tüketim Araştırmaları Dergisi, 3(1), 103-144. Kaptan, K. (2013). İstanbul’un deprem hazırlığı için ‘sıfır’ can kaybı projesi. Çukurova Üniversitesi Mühendislik Mimarlık Fakültesi Dergisi, 28(1), 119-126. Koç, E. (2105). Tüketici davranışları ve pazarlama stratejileri. Ankara: Seçkin. Kundak, S. ve Türkoğlu, H. (2007). İstanbul’da deprem riski analizi. İtü Dergisi/a mimarlık, planlama, tasarım, 6(2), 37-46. Lutz, R. J. (1978). Attitude change or attitude formation? An unanswered question: Rejoinder. Journal of Consumer Research, 4(4), 276-278. Öcal, A. (2005). İlköğretim sosyal bilgiler dersinde deprem eğitiminin değerlendirilmesi. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25(1), 169-184. Özoğlu, B. ve Bülbül, H. (2013). Güdülenmiş tüketici yenilikçiliği ve algılanan risk ölçeklerinin geçerlilik ve güvenilirlik çalışması. Uluslararası Alanya İşletme Fakültesi Dergisi, 5(3), 131-139. Reed II, A., Wooten, D. B. ve Lisa E. Bolton, L. E. (2002). The temporary construction of consumer attitudes. Journal of Consumer Psychology, 12(4), 375-388. Yavaş, H. (2001). Doğal afet yönetimi ve yerel gündem çalışmaları kapsamında İzmir’de deprem. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 3(3), 118-138. www.koeri.boun.edu.tr/sismo/2/deprem-bilgileri/buyuk-depremler/, erişim: 29.10.2019. https://deprem.afad.gov.tr/deprem-tehlike-haritasi www.mevzuat.gov.tr, erişim: 29.10.2019 https://islamansiklopedisi.org.tr/kitabe http://bozkurt.gov.tr/tuketici-haklari https://icticaret.ticaret.gov.tr/sikca-sorulan-sorular/ticaret-dairesi
Year 2020, Volume: 8 Issue: 15, 70 - 93, 17.06.2020

Abstract

References

  • Balyemez, S. ve Berköz, L. (2005). Hasar görebilirlik ve kentsel deprem davranışı. İtü Dergisi/a mimarlık, planlama, tasarım, 4(1), 3-14. Berger, I. E. ve Mitchell, A. A. (1989). The effect of advertising on attitude accessibility, attitude confidence, and the attitude-behavior relationship. Journal of Consumer Research, 16(3), 269-279. Bodur, O. H., Brinberg, D. ve Coupey, E. (2000). Belief, affect, and attitude: Alternative models of the determinants of attitude. Journal of Consumer Psychology, 9(1), 17-28. Chuang, S. C., Tsai, C. C., Cheng, H. Y. ve Sun, Y. C. (2009). The effect of terminologies on attitudes toward advertisements and brands: Consumer product knowledge as a moderator. Journal of Business and Psychology, 24(4), 485-491. Çilingir, G. A. (2018). Türkiye’de uygulanan afet yönetimi politikalarının incelenmesi: Yasal düzenlemeler ve DASK. Dirençlilik Dergisi, 2(1):13-21. Çoban, M., Sözbilir, M. ve Göktaş, Y. (2017). Deprem deneyimini yaşamış kişilerin deprem öncesi hazırlık algılarının belirlenmesi: Bir durum çalışması. Doğu Coğrafya Dergisi, 22(37), 113-134. Durmaz, Y. (2006). Modern pazarlamada tüketici memnuniyeti ve evrensel tüketici hakları. Journal of Yaşar University, 1(3), 255-266. Gibler, K. M. ve Nelson, S. L. (2003). Consumer behavior applications to real estate education. Journal of Real Estate Practice and Education, 6(1), 63-84. Herr, P. M. (1995). Whither fact, artifact, and attitude: Reflections on the theory of reasoned action. Journal of Consumer Psychology, 4(4), 371-380. İnal, E., Kocagöz, S. ve Turan, M. (2012). Basic disaster consciousness and preparation levels. Turkish Journal of Emergency Medicine, 12(1). Karamustafa, K. ve Erbaş, E. (2011). Satın alma karar sürecinde algılanan risk: Paket turlara yönelik bir araştırma. Tüketici ve Tüketim Araştırmaları Dergisi, 3(1), 103-144. Kaptan, K. (2013). İstanbul’un deprem hazırlığı için ‘sıfır’ can kaybı projesi. Çukurova Üniversitesi Mühendislik Mimarlık Fakültesi Dergisi, 28(1), 119-126. Koç, E. (2105). Tüketici davranışları ve pazarlama stratejileri. Ankara: Seçkin. Kundak, S. ve Türkoğlu, H. (2007). İstanbul’da deprem riski analizi. İtü Dergisi/a mimarlık, planlama, tasarım, 6(2), 37-46. Lutz, R. J. (1978). Attitude change or attitude formation? An unanswered question: Rejoinder. Journal of Consumer Research, 4(4), 276-278. Öcal, A. (2005). İlköğretim sosyal bilgiler dersinde deprem eğitiminin değerlendirilmesi. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25(1), 169-184. Özoğlu, B. ve Bülbül, H. (2013). Güdülenmiş tüketici yenilikçiliği ve algılanan risk ölçeklerinin geçerlilik ve güvenilirlik çalışması. Uluslararası Alanya İşletme Fakültesi Dergisi, 5(3), 131-139. Reed II, A., Wooten, D. B. ve Lisa E. Bolton, L. E. (2002). The temporary construction of consumer attitudes. Journal of Consumer Psychology, 12(4), 375-388. Yavaş, H. (2001). Doğal afet yönetimi ve yerel gündem çalışmaları kapsamında İzmir’de deprem. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 3(3), 118-138. www.koeri.boun.edu.tr/sismo/2/deprem-bilgileri/buyuk-depremler/, erişim: 29.10.2019. https://deprem.afad.gov.tr/deprem-tehlike-haritasi www.mevzuat.gov.tr, erişim: 29.10.2019 https://islamansiklopedisi.org.tr/kitabe http://bozkurt.gov.tr/tuketici-haklari https://icticaret.ticaret.gov.tr/sikca-sorulan-sorular/ticaret-dairesi
There are 1 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Fahri Apaydın

Publication Date June 17, 2020
Submission Date March 13, 2020
Published in Issue Year 2020 Volume: 8 Issue: 15

Cite

APA Apaydın, F. (2020). Bina girişlerine binayla ilgili teknik bilgileri içeren künye koyarak bina tüketicilerinin binalara yönelik tutumlarını etkileme. Siirt Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(15), 70-93.

Siirt Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.