Research Article
BibTex RIS Cite

BİR OKUL MÜDÜRÜNÜN BİR AYLIK MESAİSİ

Year 2022, Volume: 10 Issue: 2, 51 - 71, 31.12.2022
https://doi.org/10.53586/susbid.1180399

Abstract

Bu araştırma bir okul müdürünün bir aylık mesaisini nerede geçirdiği, mesaisinde neler yaptığı ve hangi işe ne kadar zaman ayırdığı hakkında; okul müdürü tarafından tutulan kayıtlarının analiz edilmesine dayalı bir yaşam öyküsü çalışmasıdır. Araştırmada amaçlı örneklem olarak gönüllü görev alan okul müdürü; 8 yıl 4 ay öğretmenlik, 8 yıl 3 ay yöneticilik olmak üzere toplam 16 yıl 7 aylık mesleki deneyime sahiptir. Araştırmada veri toplama aracı olarak günlük yapılan iş kalemlerinin nerede yapıldığını, saat kaçta başlayıp kaçta bittiğini, bu iş kaleminin ne kadar zaman aldığını, iş başlığını ve iş özetinin gösteren günlük yapılan işleri izleme formu kullanılmıştır. Bu form hem uygulama hem de akademik deneyimi olan çalışanın yazarları tarafından geliştirilmiştir. Veriler araştırmacı-okul müdürü tarafından işlenen, günlük yapılan işleri izleme formları ile toplanmıştır. Verilerin analizi esnasında okul müdürünün zamanını nerede geçirdiği, bu zaman dilimlerinde hangi işe ne kadar zaman ayırdığı ve bu iş kalemlerinin kendi içlerindeki detaylı dağılımları, ayrıntılı bölümlerinde açıklanarak ilgili grafiklerde gösterilmiştir. Buna göre okul müdürü zamanının çoğunu üst yönetim, diğer yöneticiler ve veliler ile görüşmelere ayırmakta ve bürokratik işleri yetiştirmeye çalışmaktadır. Okul müdürü zamanının büyük bir çoğunluğunu odasında geçirmekte; odası dışında geçirdiği sürede de okulun fiziki yetersizliklerinden kaynaklı sorunların çözümü için okulun çeşitli bölümlerinde bulunmaktadır. Okul müdürü olması gerekenin aksine öğretim liderliği davranışlarına yeterli zaman ayıramamaktadır

References

  • Açıkalın, A. (1994). Teknik Ve Toplumsal Yönleriyle Okul Yöneticiliği. Ankara Pegem.
  • Açıkalın, A. (1998). Toplumsal, Kuramsal ve Teknik Yönleriyle Okul Yöneticiliği, Ankara: PEGEM.
  • Aslanargun, E., ve Bozkurt, S. (2012). Okul müdürlerinin okul yönetiminde karşılaştığı sorunlar. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11 (2), 349-368.
  • Başaran, İ. E. (1993). Türkiye Eğitim Sistemi. Ankara. Kadıoğlu Matbaası.
  • Beck, L. and Murphy, J. (1993). Understanding the Principalship: Metaphorical Themes 1920s-1990s.Teachers College Pres. New York.
  • Cerit, Y. (1999). Bilgi toplumunda ilköğretim okulu müdürlerinin rolleri (Yayımlanmamış doktora tezi) Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi,
  • Çelik, V. (1999) Eğitimsel Liderlik, Ankara: Pegem Yayın.
  • Davis, K. (1982).. İşletmede İnsan Davranışı, Çevirenler: Kemal Tosun v.d., İstanbul: l.Ü. Yayın No: 3028, 1982
  • De Bevoise, W. (1984). Synthesis of research on the principal as instructional leader. Educational Leadership, 41(5), 14-20.
  • Dipaola, M. and Thomas, W. (2003). Principals and Special Education: The Critical Role of School Leaders. (Coppse Document No.Ib-7). Gainesville, Fl: University of Florida.
  • Ellis, A, L. and Hartlep, N, N. (2017). Struggling in Silence: A Qualitative Study of Six African American Male Stutterers in Educational Settings, Journal of Educational Foundations, 30 (1-4), pp. 33-62.
  • Groff, F. (2001). “Who Will Lead? The Principal Shortage” State Legislatures. 27(9):16-19.
  • Gurr, D., Drysdale, L., & Mulford, B. (2006). Models of successful principal leadership. School Leadership and Management, 26(4), 371-395.
  • Hausman, C. S., Crow, G. M., & Sperry, D. J. (2000). Portrait of the “ideal principal”: Context and self. NASSP Bulletin, 84(5), 5-14. Kelchtermans, G. (2017). Studying Teachers’ Lives as an Educational Issue Autobiographical Reflections from a Scholarly Journey, Teacher Education Quarterly, Fall, 6-26.
  • Keser, Z. ve Gedikoğlu, T. (2008). Ortaöğretim okul müdürlerinin yetki ve sorumluluklarını kullanma derecelerinin belirlenmesi. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 5(2), 1-23.
  • Khan, A, N. and Khan, I, A. (2014). Academic Role of a Principal and Continuous Professional Development, Journal of Education and Human Development 3 (2), pp. 925-942.
  • Koşar, S. (2010). Okulda her işi yapan kişi: Okul müdürü. V. Ulusal Eğitim Yönetimi Kongresi, Antalya, 07-02 Mayıs 2010.
  • Lashway, L. (2001). New Standarts and Accountability: Will Rewards and Sanctions Motive American’s Schools to Peak Performance? Eric Publications.
  • Leıthwood, K. (2005). “Understanding Successful Principal Leadership: Progress on a Broken Front”, Journal of Educational Administration. 43(6):619-629.
  • McEwan, E. K. (2018). Etkili Okul Yöneticilerinin 10 Özelliği. (Cemaloğlu, Necati Çev. Ed.). Ankara: Pegem.
  • MEB (2000). Tebliğler Dergisi 2508
  • MEB (2005). Milli Eğitim Bakanlığı, Okul Aile Birliği Yönetmeliği
  • MEB. (2014). Millî Eğitim Bakanlığı Okul Öncesi Eğitim ve İlköğretim Kurumları Yönetmeliği 26 Temmuz 2014 Cumartesi Resmî Gazete Sayı : 29072
  • Aydın, M. (1998). Eğitim Yönetimi, (5.Baskı), Hatiboğlu Yayın Evi, Ankara, s.152.
  • Reilly, D. H. (1984). The principalship: the need for a new approach. Education, 104(3), 242-247.
  • Robbins, P., & Alvy, H. (2004). The New Princilap’s Fıeldbook: Strategies For Success. USA: ASCD.
  • Sezgin, F. (2012). Okul yöneticisi ve liderlik. İçinde S. Özdemir (Ed.), Türk eğitim sistemi ve okul yönetimi (ss. 123-160). Ankara: Pegem Akademi.
  • Sherman, A., ve MacDonald, L. (2008). Instructional leadership in elementary school science. International Electronic Journal for Leadership in Learning, 12(12), 1-12.
  • Southworth, G. (2008). Primary school leadership today and tomorrow. School Leadership and Management, 28(5), 413-434.
  • Ssali, S, Theobald, S and Hawkins, K. (2015). Life histories: A research method to capture people's experiences of health systems in post-conflict countries, https://healthsystemsglobal.org/news/life-histories-a-research-method-to-capture-peoples-experiences-of-health-systems-in-post-conflict-countries/, retrieved in 03.01.2021.
  • Stimson, N. (1997). Eğitici Önderlik (Çev: Ahmet Ünver), İstanbul: Beta Yayın
  • Şişman, M. (2004). Öğretim Liderliği, Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Teske, P and Scheneıder, M. (1999). The Importance of Leadership: The Role of School Principals. Grant Report.
  • Vıkkı, H. (2003). The Roles And Responsibilities Of A School Principal. Www.Collectionscanada.Ca
  • Yıldırım, N. ve Uğur, M. (2011). Öğrencilerin Algısından Okul Müdürü İmgelerinin Karikatürize İfadeleri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 19(2), 409-426.
  • Yin, R.K. (1994). Case Study Research: Design And Methods (2nd Edition). Beverly Hills, CA: Sage
Year 2022, Volume: 10 Issue: 2, 51 - 71, 31.12.2022
https://doi.org/10.53586/susbid.1180399

Abstract

References

  • Açıkalın, A. (1994). Teknik Ve Toplumsal Yönleriyle Okul Yöneticiliği. Ankara Pegem.
  • Açıkalın, A. (1998). Toplumsal, Kuramsal ve Teknik Yönleriyle Okul Yöneticiliği, Ankara: PEGEM.
  • Aslanargun, E., ve Bozkurt, S. (2012). Okul müdürlerinin okul yönetiminde karşılaştığı sorunlar. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11 (2), 349-368.
  • Başaran, İ. E. (1993). Türkiye Eğitim Sistemi. Ankara. Kadıoğlu Matbaası.
  • Beck, L. and Murphy, J. (1993). Understanding the Principalship: Metaphorical Themes 1920s-1990s.Teachers College Pres. New York.
  • Cerit, Y. (1999). Bilgi toplumunda ilköğretim okulu müdürlerinin rolleri (Yayımlanmamış doktora tezi) Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi,
  • Çelik, V. (1999) Eğitimsel Liderlik, Ankara: Pegem Yayın.
  • Davis, K. (1982).. İşletmede İnsan Davranışı, Çevirenler: Kemal Tosun v.d., İstanbul: l.Ü. Yayın No: 3028, 1982
  • De Bevoise, W. (1984). Synthesis of research on the principal as instructional leader. Educational Leadership, 41(5), 14-20.
  • Dipaola, M. and Thomas, W. (2003). Principals and Special Education: The Critical Role of School Leaders. (Coppse Document No.Ib-7). Gainesville, Fl: University of Florida.
  • Ellis, A, L. and Hartlep, N, N. (2017). Struggling in Silence: A Qualitative Study of Six African American Male Stutterers in Educational Settings, Journal of Educational Foundations, 30 (1-4), pp. 33-62.
  • Groff, F. (2001). “Who Will Lead? The Principal Shortage” State Legislatures. 27(9):16-19.
  • Gurr, D., Drysdale, L., & Mulford, B. (2006). Models of successful principal leadership. School Leadership and Management, 26(4), 371-395.
  • Hausman, C. S., Crow, G. M., & Sperry, D. J. (2000). Portrait of the “ideal principal”: Context and self. NASSP Bulletin, 84(5), 5-14. Kelchtermans, G. (2017). Studying Teachers’ Lives as an Educational Issue Autobiographical Reflections from a Scholarly Journey, Teacher Education Quarterly, Fall, 6-26.
  • Keser, Z. ve Gedikoğlu, T. (2008). Ortaöğretim okul müdürlerinin yetki ve sorumluluklarını kullanma derecelerinin belirlenmesi. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 5(2), 1-23.
  • Khan, A, N. and Khan, I, A. (2014). Academic Role of a Principal and Continuous Professional Development, Journal of Education and Human Development 3 (2), pp. 925-942.
  • Koşar, S. (2010). Okulda her işi yapan kişi: Okul müdürü. V. Ulusal Eğitim Yönetimi Kongresi, Antalya, 07-02 Mayıs 2010.
  • Lashway, L. (2001). New Standarts and Accountability: Will Rewards and Sanctions Motive American’s Schools to Peak Performance? Eric Publications.
  • Leıthwood, K. (2005). “Understanding Successful Principal Leadership: Progress on a Broken Front”, Journal of Educational Administration. 43(6):619-629.
  • McEwan, E. K. (2018). Etkili Okul Yöneticilerinin 10 Özelliği. (Cemaloğlu, Necati Çev. Ed.). Ankara: Pegem.
  • MEB (2000). Tebliğler Dergisi 2508
  • MEB (2005). Milli Eğitim Bakanlığı, Okul Aile Birliği Yönetmeliği
  • MEB. (2014). Millî Eğitim Bakanlığı Okul Öncesi Eğitim ve İlköğretim Kurumları Yönetmeliği 26 Temmuz 2014 Cumartesi Resmî Gazete Sayı : 29072
  • Aydın, M. (1998). Eğitim Yönetimi, (5.Baskı), Hatiboğlu Yayın Evi, Ankara, s.152.
  • Reilly, D. H. (1984). The principalship: the need for a new approach. Education, 104(3), 242-247.
  • Robbins, P., & Alvy, H. (2004). The New Princilap’s Fıeldbook: Strategies For Success. USA: ASCD.
  • Sezgin, F. (2012). Okul yöneticisi ve liderlik. İçinde S. Özdemir (Ed.), Türk eğitim sistemi ve okul yönetimi (ss. 123-160). Ankara: Pegem Akademi.
  • Sherman, A., ve MacDonald, L. (2008). Instructional leadership in elementary school science. International Electronic Journal for Leadership in Learning, 12(12), 1-12.
  • Southworth, G. (2008). Primary school leadership today and tomorrow. School Leadership and Management, 28(5), 413-434.
  • Ssali, S, Theobald, S and Hawkins, K. (2015). Life histories: A research method to capture people's experiences of health systems in post-conflict countries, https://healthsystemsglobal.org/news/life-histories-a-research-method-to-capture-peoples-experiences-of-health-systems-in-post-conflict-countries/, retrieved in 03.01.2021.
  • Stimson, N. (1997). Eğitici Önderlik (Çev: Ahmet Ünver), İstanbul: Beta Yayın
  • Şişman, M. (2004). Öğretim Liderliği, Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Teske, P and Scheneıder, M. (1999). The Importance of Leadership: The Role of School Principals. Grant Report.
  • Vıkkı, H. (2003). The Roles And Responsibilities Of A School Principal. Www.Collectionscanada.Ca
  • Yıldırım, N. ve Uğur, M. (2011). Öğrencilerin Algısından Okul Müdürü İmgelerinin Karikatürize İfadeleri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 19(2), 409-426.
  • Yin, R.K. (1994). Case Study Research: Design And Methods (2nd Edition). Beverly Hills, CA: Sage
There are 36 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Tuncay Uzun

Engin Aslanargun

Publication Date December 31, 2022
Submission Date September 26, 2022
Published in Issue Year 2022 Volume: 10 Issue: 2

Cite

APA Uzun, T., & Aslanargun, E. (2022). BİR OKUL MÜDÜRÜNÜN BİR AYLIK MESAİSİ. Siirt Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 10(2), 51-71. https://doi.org/10.53586/susbid.1180399

Siirt Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.