Research Article
BibTex RIS Cite

EDEBİYATTA GÖRSEL TEMSİLDEN SÖZE DÖNÜŞÜM: EKFRASİS

Year 2022, Volume: 10 Issue: 2, 41 - 50, 31.12.2022
https://doi.org/10.53586/susbid.1189572

Abstract

Her sanat dalı gelişim sürecinde başka sanatlarla etkileşime girer ve gelişim süreci tamamlanana kadar da bu etkileşimi devam eder. Edebiyat ve görsel sanatlar da kendi gelişim süreçlerinde birbirleriyle etkileşime girmiş iki sanat dalıdır. Kimi zaman bir şiirden etkilenilerek resimler çizilmiş, heykeller yapılmış, mimari eserler ortaya konulmuş kimi zaman da bir resimden, bir nesneden, bir mimari eserden etkilenilerek şiirler, romanlar, denemeler yazılmıştır. Bu sanatların etkileşimleri sonucunda ekfrasis sanatı ortaya çıkmıştır. Çok eski bir geçmişe sahip olan ekfrasis, Batı edebiyatında önemli bir yere sahiptir. Batı’da ekfrasis tekniği müzelerin açılması ve geçmişe ait olan eserlerin burada sergilenmesiyle önemli bir gelişme kaydetmiş. Bu müzeler bir süre sonra şairler ve ressamların uğrak yerleri olmaya başlamıştır. Sanatçılar burada sergilenen eserlerden etkilenerek eser vermeye başlamıştır. Bu da ekfrastik türlerin sayısıyla birlikte önemini de her geçen gün arttırmıştır. Bu teknik, herhangi bir nesnenin sözcüklerle insanın gözünde canlandırarak anlatma sanatıdır. Ekfrasis, bizim edebiyatımızda Batı edebiyatında olduğu gibi köklü bir geçmişe sahip değildir. Edebiyatımızda dini inanç gereği resim çiziminden ve heykeltıraşlıktan uzak durulması ekfrasis tekniğinin kullanımını da geciktirmiştir. Batı’da önemli bir yere sahip olan bu teknik zamanla birçok alanda kullanılmaya başlanmıştır. Ekfrasis tekniğinin şiir ve roman türlerinde kullanılmakla sınırlı kalmayıp birçok türde kullanıldığı görülmektedir. Bu şekilde birçok alanda kullanılması disiplinler arası bir görev üstlendiği hissini vermektedir. 20. yüzyılda tekrar ele alınan ekfrasis daha geniş bir kullanım alanına sahip olur. Edebiyattaki ilk kullanımı Homeros’un “İlyada” eserindeki Akhilleus’un kalkanının betimlenmesi gösterilmektedir. Bu çalışmada önce kavramın tanımına daha sonra da kısaca tarihçesine değinilerek, Melih Cevdet Anday, Evliya Çelebi ve Orhan Pamuk’tan verilen örneklerden hareketle ekfrasis tekniğinin Türk edebiyatındaki kullanımı ve gözden söze nasıl aktarıldığı konularına değinilecektir.

References

  • Anar, T. (2015), Sonsuzluğun Yüzleri: İkinci Yeni Şiirinde Görsel Sanatlar. İstanbum: Akıl Fikir Yayınları. Ağıl, N. (2015). Ekfrasis. İstanbul: Simurg Yayınları. Anday, M. C. (2016). Bütün şiirleri. İstanbul: Everest Yayınları. Buğra, H. B. (2000). Cumhuriyet Döneminde Resim-Edebiyat İlişkisi. İstanbul: Ötüken Yayınları Çakır, Ö. (2009). Servet-i Fünun Edebiyatı’nın Öğretiminde Görsel Metaryal Kullanımı. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11(6): 211-236 ...
Year 2022, Volume: 10 Issue: 2, 41 - 50, 31.12.2022
https://doi.org/10.53586/susbid.1189572

Abstract

References

  • Anar, T. (2015), Sonsuzluğun Yüzleri: İkinci Yeni Şiirinde Görsel Sanatlar. İstanbum: Akıl Fikir Yayınları. Ağıl, N. (2015). Ekfrasis. İstanbul: Simurg Yayınları. Anday, M. C. (2016). Bütün şiirleri. İstanbul: Everest Yayınları. Buğra, H. B. (2000). Cumhuriyet Döneminde Resim-Edebiyat İlişkisi. İstanbul: Ötüken Yayınları Çakır, Ö. (2009). Servet-i Fünun Edebiyatı’nın Öğretiminde Görsel Metaryal Kullanımı. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11(6): 211-236 ...
There are 1 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Meryem Şimşek

Publication Date December 31, 2022
Submission Date October 15, 2022
Published in Issue Year 2022 Volume: 10 Issue: 2

Cite

APA Şimşek, M. (2022). EDEBİYATTA GÖRSEL TEMSİLDEN SÖZE DÖNÜŞÜM: EKFRASİS. Siirt Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 10(2), 41-50. https://doi.org/10.53586/susbid.1189572

Siirt Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.