BibTex RIS Cite

Antigone’nin İki Farklı Yorumu

Year 2005, Issue: 18, 263 - 272, 01.12.2005

Abstract

Sofokles’in MÖ 411 yılında yazdığı Antigone tragedyasında devlet yasaları ile Tanrılarınkurallarının çatışması ve bunun sonucunda bireysel özgürlüge inanan Antigone’nin otoriteyebaş kaldırışı ele alınır. Düşüncesi ve eylemi ile çağdaş insanı etkileyen bir kişiliğe sahip olanAntigone günümüzde birçok eserin de kahramanıdır. Antigone dramını eserine konu edinenyirminci yüzyıl yazarlarından biri de Kemal Demirel’dir. Demirel, insanca yaşamak için günümüzünmateryalist dünyasında adaletin ve eşitliğin sağlanması gerektiğini savunurkenAntigone’nin kişiliğinde evrensel bir gerçeğe ışık tutar. Bu çalışmada, Antigone dramınınSofokles ve Demirel’in oyunlarında nasıl işlendiği, Demirel’in Antigone’nin kişiliğinde günümüzüntoplumsal bir sorununu nasıl ele aldığı üzerinde durulmuştur

Two Different Interpretations Of Antigone

Year 2005, Issue: 18, 263 - 272, 01.12.2005

Abstract

Sophocles’s play Antigone, written in 411 BC, deals with the tragedy of Antigone who defends individual freedom. In the play the rules of government and gods are in conflict and as a result Antigone revolts against the authority. Her thoughts and behoviour still influence contemporary world. Therefore she is used as a heroine in many works. Kemal Demirel’s play focuses on Antigone’s tragedy. He uses this character in order to deal with the injustice of materialistic world. This paper aims at studying the way Sophocles and Demirel study the tragedy of Antigone and how Demirel achieves to reveal the social problems of today in the character of Antigone are studied.

There are 0 citations in total.

Details

Other ID JA32CY92EF
Journal Section Articles
Authors

Dilek Zerenler This is me

Publication Date December 1, 2005
Published in Issue Year 2005 Issue: 18

Cite

APA Zerenler, D. (2005). Antigone’nin İki Farklı Yorumu. Selçuk Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Dergisi(18), 263-272.

Selçuk University Journal of Studies in Turcology is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY NC).