Osmanlı Devleti’nde öğretmen yetiştiren kurum olarak, “Darülmuallimin”, İstanbul’da1848 senesinde açılmış ve rüşdiye mekteplerine öğretmen yetiştirmişti. 1868 yılındasıbyan şubesi ile eğitim faaliyetini sürdüren Darülmuallimin ve 1870 senesindeİstanbul’da ilk defa olarak kurulan “Darülmuallimat”, Osmanlı Devleti’nin çeşitlicoğrafyalarına yayılmıştı. Öncelikle vilayet merkezlerinde açılan bu kurumlar zamanlasancak merkezlerinde de eğitim vermeye başladı.Konya vilayeti merkezinde, 1875 senesinde darülmuallimin, 1915 senesinde dedarülmuallimat açılmıştır. Konya Vilayeti’nin merkez sancağı olan Konya dışında,sancak merkezlerinde de darülmuallimin açıldığı tarihî vesikalardan anlaşılmaktadır.Bu sancak merkezleri içerisinde; Hamidabad, Teke ve Niğde yer almaktadır. Açılandarülmualliminler hakkında, Konya tarihi veya Konya’da eğitim konusunda yapılançalışmalarda ayrıntılı bir bilgi bulunmamaktadır. Konya’da sancak merkezlerindekidarülmualliminler 1319 (M.1903) senesinde kurulmuştur. Çalışmamızda, Hamidabad,Teke ve Niğde sancaklarında kurulan darülmualliminlerin açılışı, muallimleri ve buokullar için hazırlanan maarif programına yer verilmiştir.
Darülmuallimin , male teacher training institution, was opened in İstanbul in 1848. This instituion was preparing male teachers for rüşdiye schools. Darülmuallimin has brunches such as, ibtidâîye, rüşdiye and âliye. In the year 1868, branch of ibtidâîye was set up. Darülmuallimat, female teacher training institution, was established in İstanbul in 1870. Dârülmuallimin and darülmuallimat spread in various regions in the Otoman State. These institutions was opened first in the provincial center, and than in the sanjaks. Darülmuallimin was opened in 1875 and darülmuallimat in 1915 in Konya. Except that, the Konya provincial centre, in sanjaks was also opened Darülmuallimin. This information is taken from historical archives. These sanjak centers Hamidabad, Teke and Niğde are. There is no detailed about the Darülmuallimins in historical and educational books releated to Konya. Darülmuallimins in sanjaks centers were opened in 1903. Our study includes the teachers and establishing of these institutions. We also examined the educational projects and aims of these schools
Diğer ID | JA29RK96FU |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Aralık 2010 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2010 Sayı: 27 |
Selçuk Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.