Research Article
BibTex RIS Cite

Şiddet Davranışı Sıklığı Ölçeğinin Psikometrik Özellikleri

Year 2020, Volume: 1 Issue: 1, 17 - 26, 30.06.2020

Abstract

Bu çalışmanın amacı bireylerin şiddet davranışı sıklığını ölçen bir ölçek geliştirmek ve bu ölçeğin faktör yapısını test etmektir. Araştırmanın çalışma grubunu 2009-2010 eğitim-öğretim yılında eğitim öğretim yapmakta olan Türkiye’nin Marmara, İç Anadolu, Doğu Anadolu, Karadeniz, Güneydoğu Anadolu ve Akdeniz bölgelerinden 7GSSL(RB) ve aynı illerden seçilmiş 7 GL oluşturmaktadır. İllerin ve okulların belirlenmesinde seçkisiz örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Ölçeğinin güvenirlilik çalışmaları esnasında Cronbach Alfa katsayısının, .85 olduğu görülmüştür. 8 maddelik Şiddet davranışı sıklığının faktör analizi sonrası toplam varyansın % 50’sini açıklayan öz değeri 4.00’ın üzerinde olan tek faktörlü bir yapı ortaya çıkmıştır. Bu yapının doğrulanması amacıyla yapılan doğrulayıcı faktör analizi sonucunda uyum İndeksi değerlerinin ise RMSEA= .051, GFI= .89, CFI= .87, AGFI= .86, NFI= .85, NNFI= .85 ve SRMR= .048 olarak bulunmuştur. 

References

  • Bilgin N., Toros F., Çamdeviren H. ve Şaşmaz T., (2004). Okulda fiziksel ve sözel şiddete maruz kalan çocukların sosyo-demografik özellikleri: Prevalans çalışması. Adli Tıp Dergisi, 1, 25-30.
  • Brenner, C., (1977). Psikanalizin temelleri. (Çev. I. Savaşır- Y. Savaşır). Ankara: Sinir ve Ruh Sağlığı Derneği Yayınları.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E., Akgün, Ö., Karadeniz, Ş., Demirel, F. (2008). Bilimsel araştırma yöntemleri. (Dördüncü baskı). Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Çetin, H. (2004). Öğrenci ergenlerin şiddete yönelik tutumları: Yaş ve cinsiyete göre bir inceleme. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Deveci, H., Karadağ R. ve Yılmaz, F., (2006). İlköğretim çocuklarının şiddet algıları. Şiddet ve Okul: Okul ve Çevresinde Çocuğa Yönelik Şiddet ve Alınabilecek Tedbirler Sempozyumu'nda sunulan bildiri, 28 - 31 Mart, İstanbul.
  • Dönmezer, S. (1996). Çağdaş Toplumda şiddet ve mafya suçları. Cogito, Aylık Düşünce Dergisi, (6-7).
  • Efilti, E., (2006). Orta öğretim kurumlarında okuyan öğrencilerin saldırganlık ve denetim odağının karşılaştırmalı olarak incelenmesi. Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, http://www.sosyalbil.selcuk.edu.tr/sos_mak/makaleler/Erkan%20EF%C4%B0LT%C4%B0/EF%C4%B0LT%C4%B0,%20ERKAN.pdf . (02.11.2009 tarihinde alıntılanmıştır)
  • Fromm, E., (2008). Sevgi ve şiddetin kaynağı.( Çev.Y. Salman, N. İçten) (7. Basım). İstanbul: Payel Yayıncılık.
  • Gümüş A., (2006). Şiddetin nedenleri. Toplumsal Bir Sorun Olarak Şiddet Sempozyumu. Ankara, Eğitim Sen Yayınları.
  • Goswami, B. B. (1995). Cultural adaptability of violence. perspectives in grimindogy. İndian: Edited by : S. Venigopal Roa, Vikas Publishing Hause.
  • Heppener P., Wampold B. ve Kivilighan D. (2013). Psikolojik danışmada araştırma yöntemleri. (Çeviri Editörü, D. M. Siyez), Ankara, Mentis Yayıncılık.
  • Kaptanoğlu, C., (2009). Neden şiddet. Psikeart Dergisi, (5).
  • Karasar, N.(2000). Bilimsel araştırma yöntemi. (10. Baskı). Ankara: Nobel Yayın ve Dağıtım.
  • Kırımoğlu, H., Parlak, N., Dereceli, Ç., Kepoğlu, A., (2008), Lise öğrencilerinin saldırganlık düzeylerinin spora katılım düzeylerine göre incelemesi. Niğde Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 2 (2), 147-154.
  • Köknel, Ö. (1996). Bireysel ve toplumsal şiddet. (1. Baskı). İstanbul: Altın Kitaplar Yayınevi.
  • Lorenz, K. (1996). Saldırganlığın spontanlığı. Cogito, Aylık Düşünce Dergisi, (6-7).
  • Michaud, Y. (1986). Şiddet. (Çev: Cem Muhtaroğlu). İstanbul: İletişim Yayıncılık.
  • Moeller, T. G. (2001). Youth aggression and violence: A psychological approach. USA: Lawrence Erlbaum Associates.
  • Ögel, K., Tarı, I., Eke, C. (2006). Okullarda şuç ve şiddeti önleme. İstanbul Siddet ve Okul: Okul ve Çevresinde Çocuga Yönelik Siddet ve Alınabilecek Tedbirler Sempozyumu. http://www.alopsikolog.net/pdf/p31.pdf
  • Öğülmüş, S. (1995). Okullarda (liselerde) şiddet ve saldırganlık. A.Ü. Eğitim Bilimleri Fakültesi Araştırma Raporu.
  • Smıth, Douglas C. , Daya S. Sandhu ( 2004). Toward a positive perspective on violence prevention in schools: Building connections. Journal of Counselling and Development, 8, 287-293.
  • Üner, S., Özcebe, H., Çetik, H. (2009). Farklı sosyoekonomik düzeylerde yer alan üç lisenin birinci sınıf öğrencilerinde yaralanmalar ve risk faktörleri. Türkiye Klinikleri Tıp Bilimleri Dergisi. 29 (1).
  • Ünsal, A., (1996). Genişletilmiş Bir Şiddet Tipolojisi. Cogito, Aylık Düşünce Dergisi, (6-7)
  • Yazıcıoğlu, Y., Erdoğan S., (2004). SPSS uygulamalı bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Detay Yayıncılık.
Year 2020, Volume: 1 Issue: 1, 17 - 26, 30.06.2020

Abstract

References

  • Bilgin N., Toros F., Çamdeviren H. ve Şaşmaz T., (2004). Okulda fiziksel ve sözel şiddete maruz kalan çocukların sosyo-demografik özellikleri: Prevalans çalışması. Adli Tıp Dergisi, 1, 25-30.
  • Brenner, C., (1977). Psikanalizin temelleri. (Çev. I. Savaşır- Y. Savaşır). Ankara: Sinir ve Ruh Sağlığı Derneği Yayınları.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E., Akgün, Ö., Karadeniz, Ş., Demirel, F. (2008). Bilimsel araştırma yöntemleri. (Dördüncü baskı). Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Çetin, H. (2004). Öğrenci ergenlerin şiddete yönelik tutumları: Yaş ve cinsiyete göre bir inceleme. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Deveci, H., Karadağ R. ve Yılmaz, F., (2006). İlköğretim çocuklarının şiddet algıları. Şiddet ve Okul: Okul ve Çevresinde Çocuğa Yönelik Şiddet ve Alınabilecek Tedbirler Sempozyumu'nda sunulan bildiri, 28 - 31 Mart, İstanbul.
  • Dönmezer, S. (1996). Çağdaş Toplumda şiddet ve mafya suçları. Cogito, Aylık Düşünce Dergisi, (6-7).
  • Efilti, E., (2006). Orta öğretim kurumlarında okuyan öğrencilerin saldırganlık ve denetim odağının karşılaştırmalı olarak incelenmesi. Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, http://www.sosyalbil.selcuk.edu.tr/sos_mak/makaleler/Erkan%20EF%C4%B0LT%C4%B0/EF%C4%B0LT%C4%B0,%20ERKAN.pdf . (02.11.2009 tarihinde alıntılanmıştır)
  • Fromm, E., (2008). Sevgi ve şiddetin kaynağı.( Çev.Y. Salman, N. İçten) (7. Basım). İstanbul: Payel Yayıncılık.
  • Gümüş A., (2006). Şiddetin nedenleri. Toplumsal Bir Sorun Olarak Şiddet Sempozyumu. Ankara, Eğitim Sen Yayınları.
  • Goswami, B. B. (1995). Cultural adaptability of violence. perspectives in grimindogy. İndian: Edited by : S. Venigopal Roa, Vikas Publishing Hause.
  • Heppener P., Wampold B. ve Kivilighan D. (2013). Psikolojik danışmada araştırma yöntemleri. (Çeviri Editörü, D. M. Siyez), Ankara, Mentis Yayıncılık.
  • Kaptanoğlu, C., (2009). Neden şiddet. Psikeart Dergisi, (5).
  • Karasar, N.(2000). Bilimsel araştırma yöntemi. (10. Baskı). Ankara: Nobel Yayın ve Dağıtım.
  • Kırımoğlu, H., Parlak, N., Dereceli, Ç., Kepoğlu, A., (2008), Lise öğrencilerinin saldırganlık düzeylerinin spora katılım düzeylerine göre incelemesi. Niğde Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 2 (2), 147-154.
  • Köknel, Ö. (1996). Bireysel ve toplumsal şiddet. (1. Baskı). İstanbul: Altın Kitaplar Yayınevi.
  • Lorenz, K. (1996). Saldırganlığın spontanlığı. Cogito, Aylık Düşünce Dergisi, (6-7).
  • Michaud, Y. (1986). Şiddet. (Çev: Cem Muhtaroğlu). İstanbul: İletişim Yayıncılık.
  • Moeller, T. G. (2001). Youth aggression and violence: A psychological approach. USA: Lawrence Erlbaum Associates.
  • Ögel, K., Tarı, I., Eke, C. (2006). Okullarda şuç ve şiddeti önleme. İstanbul Siddet ve Okul: Okul ve Çevresinde Çocuga Yönelik Siddet ve Alınabilecek Tedbirler Sempozyumu. http://www.alopsikolog.net/pdf/p31.pdf
  • Öğülmüş, S. (1995). Okullarda (liselerde) şiddet ve saldırganlık. A.Ü. Eğitim Bilimleri Fakültesi Araştırma Raporu.
  • Smıth, Douglas C. , Daya S. Sandhu ( 2004). Toward a positive perspective on violence prevention in schools: Building connections. Journal of Counselling and Development, 8, 287-293.
  • Üner, S., Özcebe, H., Çetik, H. (2009). Farklı sosyoekonomik düzeylerde yer alan üç lisenin birinci sınıf öğrencilerinde yaralanmalar ve risk faktörleri. Türkiye Klinikleri Tıp Bilimleri Dergisi. 29 (1).
  • Ünsal, A., (1996). Genişletilmiş Bir Şiddet Tipolojisi. Cogito, Aylık Düşünce Dergisi, (6-7)
  • Yazıcıoğlu, Y., Erdoğan S., (2004). SPSS uygulamalı bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Detay Yayıncılık.
There are 24 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Other Fields of Education
Journal Section Research Articles
Authors

Orhan Taskesen

Ahmet Özpolat

Publication Date June 30, 2020
Submission Date May 3, 2020
Published in Issue Year 2020 Volume: 1 Issue: 1

Cite

APA Taskesen, O., & Özpolat, A. (2020). Şiddet Davranışı Sıklığı Ölçeğinin Psikometrik Özellikleri. Sinerji Uluslararası Alan Eğitimi Araştırmaları Dergisi, 1(1), 17-26.

Derginin tarandığı indeksler: ASOS İndeks, CiteFactor, ERIH PLUS,  Eurasian Scientific Journal Index (ESJI)


                                                                     Synergy International Journal of Field Education Research is licensed under Attribution-NonCommercial (CC BY-NC) 4.0 International License