In this study, 174 articles in the first volume (11 issues) of “Tedrisat Mecmuası,” published between 1951 and 1958, were examined objectively on "Citizenship Education". The research, which is a historical inquiry, was carried out with the comprehensive examination method. Since there is a lot of information about the journal, first of all, the general components and contents of the journal are presented. During the period when the “Tedrisat Mecmuası” was published, the document on transition to multi-party life, Citizenship Education entered a new phase. In this period, due to the new administration, citizenship education is not included in the understanding with the mentioned magazine. “Tedrisat Mecmuası,” a teacher magazine, consists of its writer staff, content and readers in general. The magazine, in which applications that play an active role in education are published, has a great knowledge thanks to the information about the period covered. According to what was obtained from the research, the issues of teacher and student freedoms and raising good citizens were emphasized in the “Tedrisat Mecmuası”. The magazine also talked about teachers' attitudes during training procedures, as well as their general recovery process. It also explains whether it is morally high as well as setting an example for speeds.
Bu araştırmada 1951-1958 yılları arasında yayınlanan Tedrisat Mecmuasının birinci cildinde (11 sayı) yer alan 174 makale “Vatandaşlık Eğitimi” açısından incelenmiştir. Tarih araştırması niteliğindeki araştırma, doküman incelemesi yöntemiyle gerçekleştirilmiştir. Dergi ile alakalı çok fazla bilgi bulunmadığından öncelikle derginin genel özelliklerinden ve içerik bakımından tanıtımı yapılmıştır. Tedrisat Mecmuasının neşredildiği zaman diliminde çok partili hayata geçilmesi sebebiyle Vatandaşlık Eğitimi yeni bir evreye girmiştir. Bu dönemde yeni gelen yönetime bağlı olarak değişen Vatandaşlık Eğitimi mezkûr mecmua ile anlaşılmaya çalışılmıştır. Bir öğretmen dergisi olan Tedrisat Mecmuası yazar kadrosuyla, içeriğiyle ve okuyucusuyla genelde öğretmenlerden oluşmuştur. Eğitimin içinde aktif rol oynayan öğretmenlerin yayınlamış olduğu dergi, bulunduğu döneme dair verdiği bilgiler dolayısıyla büyük bir öneme sahiptir. Araştırmada elde edilen sonuçlara göre Tedrisat Mecmuası’nda öğretmen ve öğrenci nitelikleri ve iyi vatandaş yetiştirme konuları üzerinde durulmuştur. Dergi öğretmenliğin genel özelliklerinden bahsettiği gibi öğretmenlerin eğitim işini yaparken takınacağı tavırdan da bahsetmiştir. Ayrıca öğretmenlerin çevresindekilere örnek teşkil edebilecek kadar ahlaken yüksek seviyede olması gerektiğinden de bahseder.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | History Education, Historiography (Other) |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | December 29, 2023 |
Publication Date | December 31, 2023 |
Submission Date | August 9, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 4 Issue: 2 |
Derginin tarandığı indeksler: ASOS İndeks, CiteFactor, ERIH PLUS, Eurasian Scientific Journal Index (ESJI)
Synergy International Journal of Field Education Research is licensed under Attribution-NonCommercial (CC BY-NC) 4.0 International License