Bu araştırmada Anadolu-Sak Zekâ Ölçeği’nin (ASİS) Üstün Yetenekliler Eğitim Programları (ÜYEP) tanılaması kapsamındaki ölçüt geçerliği incelenmiştir. Araştırmanın katılımcılarını ÜYEP tanılama sınavında özel yetenek tanısı almış 30 öğrenci ve özel yetenek tanısı almayan 123 öğrenci (toplam 153) oluşturmaktadır. Öğrencilerin zekâ düzeyleri ASİS kullanılarak, yetenek ve yaratıcılık puanları ise Matematiksel Yetenek Testi (MYT) ve Bilimsel Üretkenlik Testinden (BÜT) elde edilmiştir. Araştırmadan elde edilen bulgulara göre özel yetenek tanısı alan grubun ASİS puanlarının, özel yetenek tanısı almayan gruba göre anlamlı şekilde daha yüksek olduğu görülmüştür. ÜYEP tanılama puanına göre üst %27 orta %46 ve alt %27’lik dilimlerde yer alan grupların zekâ puanı ortalamaları arasında anlamlı farklar bulunmuştur [(F(2.128) = 49.361, p< .001; Ƞ2 = 0.435]. ASİS’in tahmin geçerliğini incelemek amacıyla yapılan ikili lojistik regresyon analizi sonucunda, ASİS ÜYEP tanılamasında özel yetenek tanısı alan ve almayan katılımcıların %84,3’ünü doğru bir şekilde sınıflamıştır. ASİS’in zamandaş geçerliği analizlerinde ise ÜYEP tanılama puanı, MYT ve BÜT puanları ile genel zekâ arasında anlamlı ilişkiler bulunmuştur (rÜYEP= .77; rMYT= .72; rBÜT= .55; p<.001). Elde edilen bulgulara göre ASİS’in ölçüt geçerliğinin özel yetenek tanılaması bağlamında tatmin edici düzeyde olduğu söylenebilir.
In this study, the criterion validity of the Anadolu-Sak Intelligence Scale (ASIS) was examined within the scope of the identification system of Education Programs for Talented Students (EPTS). The research participant consisted of 153 students. 30 of them were mathematically and scientifically gifted and 123 were non-gifted by the EPTS identification system. Intelligence scores were obtained by ASIS and talent and creativity scores were obtained by Math Ability Test (MAT) and Creative Scientific Ability Test (CSAT). Findings of the study showed that gifted group’s ASIS scores were significantly higher than the non-gifted group’s scores. Participants were divided into three groups (upper 27% middle 46% lower 27%) according EPTS scores and significant differences were found between the average intelligence scores of these three groups [(F(2.128) = 49.361, p< .001; Ƞ2 = 0.435]. To examine the predictive validity of the ASIS, binary logistic regression analysis was conducted and the model correctly classified 84.3% of the participants as gifted and non-gifted. For the ASIS’s concurrent validity significant correlation coefficients were found between the ASIS scores and EPTS, MAT and CSAT scores (rEPTS = .77; rMAT = .72; rCSAT = .55; p <.001). As a result of research findings it can be concluded that ASIS has satisfying criterion validity.
Anadolu-Sak Intelligence Scale ASIS criterion validity mathematical ability scientific creativity
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Special Education and Disabled Education |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | January 11, 2021 |
Submission Date | January 9, 2021 |
Acceptance Date | January 9, 2021 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 10 Issue: 2 |