Çocuk Edebiyatı, iki yaştan başlayarak ergenlik dönemine kadar geçen süreçte çocukların hayat tecrübeleri, ilgi, ihtiyaç, gelişim ve algılama düzeylerine uygun olan bütün nitelikli (estetik ve edebî) metinleri kapsar. Bu metinler içinde bilmece, tekerleme, destan, efsane, masal, şiir, hikâye, roman, anı, biyografi, mektup, gezi yazısı, deneme, sohbet, makale, tiyatro, gazete ve dergiler yer alır. Türkiye'de çocuk edebiyatının ortaya çıkması eğitim konusu ile ilgili çalışmaların başladığı Tanzimat dönemine rastlar. Konu hakkında ciddi çalışmaların başlangıcı ise Cumhuriyetin ilânından sonradır. 1979 yılının Dünya Çocuk Yılı olarak kabul edilmesiyle birlikte ülkemizde çocuğa yönelik yayınlara eskisinden çok daha fazla önem verilmeye başlanır ve konu araştırmacılar tarafından bilimsel platforma taşınır. Türkiye'de çocuk edebiyatının geç ortaya çıktığı bir gerçektir. Ancak bütün toplumlarda olduğu gibi bizim toplumumuz için de istikbalin emanet edileceği çocuk çok önemlidir. Bu önemin yansıması olarak her dönemdeki edebî eserlere o toplumun çocuğa bakışı ve çocuk ile ilgili meseleler girmiştir.
Children's literature covers all qualified and literary texts prepared in accordance with the children's experiences, interests, needs, developments and their levels of perception from the age of two until the adolescence. Puzzles, limmericks, epics, legends, tales, poems, stories, memoirs, biographies, letters, novels, essays, articles, journeys and conversational writings, theatre, newpapers and journals all take their place among these texts. The rise of Children's Literature in Turkey coincides with the Tanzimat period during which the first works on general education also emerged. The beginning of strict studies on the subject can be dated as following the establishment of the Republic. Growing importance was attributed to the children's literature in our country after the declaration of the year 1979 as the ?World Children's Year.? This was also when the related studies were extended to the academic platforms. It is a fact that the emergence of children's literature was a rather late phenomenon in Turkey. However, as in all other countries, the child constitutes a central place in terms of being the inheritors of our societies. As a reflection of this attributed significance, the perspective of given societies to children as well as any matter related to them have made it to the literary works produced in every era.
Other ID | JA93BR64JU |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | May 1, 2006 |
Submission Date | May 1, 2006 |
Published in Issue | Year 2006 Issue: 7 |