Maarif ıslahatına ilk mekteplerden mi, yoksa yüksek öğretimden mi başlanılması gerektiği tartışması Darülfünunun ilk açıldığı dönemlerde başlayıp çalışmalarının hız kazandığı süreçlerde devam etmiştir. Bu çalışmada, II. Meşrutiyet döneminin hem en uzun süreli Maarif nazırı olması itibariyle hem de yaptığı işlerin ehemmiyeti açısından eğitim tarihinde önemli bir yeri olan Emrullah Efendinin hayatı, Maarif Nazırlığı dönemindeki eğitim faaliyetleri genel hatları ile belirtildikten sonra Emrullah Efendinin vefatından sonra Ziya Gökalpin tekrar ele alması ile canlılık kazanan Tuba Ağacı nazariyesi hakkında bir değerlendirme yapılmaktadır.
The discussion whether educational reforms need to be carried on at the level of primary schools or at that of higher education has began just after the opening of Darülfünun (University) and continued in an intensified manner thereafter. This article deals firstly with the life of Emrullah Effendi, whose prominence in the history of education was due both to his career as minister of education in the 2nd Constitutional era and to the importance of activities that he carried out; and with the educational activities that were put into practice during his term as minister of education. Secondly, it focuses on Emrullah Effendis theory of Tree of Tuba, a theory which was taken and livened up by Ziya Gökalp after the death of Emrullah Efendi.
Other ID | JA58TJ86ZE |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | September 1, 2008 |
Submission Date | September 1, 2008 |
Published in Issue | Year 2008 Issue: 12 |