Bu çalışmada; Ankara ilinde faaliyet gösteren
un fabrikalarının buğday satın alımına etki eden kriterlerin, un üretim ve
pazarlama yapılarının ortaya konulması amaçlanmıştır. Ankara ilinde faaliyet
gösteren 30 un fabrikası ile tam sayım yöntemine göre gerçekleştirilen anket
verileri değerlendirilmiştir. Anket çalışmaları 2015 yılında tamamlanmıştır.
Araştırma sonucunda; un fabrikalarının buğday alış fiyatını belirlemede en
önemli kriter buğdayın süne emgi oranı olmuş, fiyata etki eden diğer kriterler
sırasıyla; buğdayın çeşidi, enerji değeri, gluten değeri, protein değeri ve
hektolitresi olarak tespit edilmiştir. Un fabrikalarının %23,3’ünün süne emgi
oranı %1’e kadar, %16,7’sinin süne emgi oranı %2’ye kadar olan buğdayları satın
aldığı, %16,6’sının ise süne emgi oranını dikkate almadan tüm buğdayları satın
aldığı tespit edilmiştir. Ankara’daki un fabrikalarında işlenen 39 farklı
buğday çeşidi kaydedilmiş olup, un fabrikalarının %63,3’ünde piyasada kalite
kriterleri birbirine benzeyen çok sayıda buğday çeşidi mevcut olduğundan - yeni
bir çeşidi denemek yerine, uzun yıllardır kullandıkları ve kalite kriterlerini
bildikleri çeşitleri kullanmayı tercih ettikleri belirlenmiştir. Buğdaydaki
süne emgi oranının; un fabrikaları için buğday satın almada fiyata etki eden en
önemli kriter olarak ön plana çıktığı için, bu durumun buğdayın protein
kalitesine ve daha çok buğday çeşidinin genetik yapısına bağlı olduğundan,
protein kalitesi yüksek çeşitlerin un sanayi tarafından öncelikle tercih
edildiği ve daha yüksek fiyatla işlem gördüğü belirlenmiştir. Bu sonuca bağlı
olarak, süne mücadelesi ile ilgili çiftçi eğitimlerinin ve saha çalışmalarının
artarak devam ettirilmesinin, buğday üreticileri ve fabrikalar açısından daha
da önem kazandığı ortaya konulmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 28, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 27 Issue: 2 |