primary/elementary school, secondary/middle schools and lycee/high schools in Adana Sandjak and we will give information about the number of the students and their profiles, curriculum and how these school became widespread on the basis of Educational Yearbooks, which are one of the significant historical source for the study of Turkish Educational History. We also dealt with structure, education and activities of the madrasahs known as “Old Way” in order to establish the reformation and transformation in the Educational area after Tanzimat These schools which are also known as “Schools of New Way/Style”
Türk eğitim tarihinin önemli kaynak gruplarından birini oluşturan Maarif Salnâmeleri’nin Adana Sancağına ilişkin verilerinin değerlendirildiği çalışma, temel olarak sancaktaki sıbyan/ibtidâi, rüşdiye ve idâdilerin kuruluş, yaygınlaşma, öğrenci sayı ve profilleri ile sözü edilen okulların müfredatına odaklanmıştır. Usûl-i Cedit Mektepleri olarak da bilinen söz konusu kurumlara ilişkin yapılan değerlendirmelerin yanı sıra -Tanzimat sonrası eğitim alanındaki dönüşümü tespit edebilmek açısından- Usûl-i Atik olarak tanımlanan sıbyan ve medreselerin sancak düzeyindeki eğitim faaliyet ve yapılanmalarına da değinilmiştir
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | October 1, 2011 |
Published in Issue | Year 2011 Volume: 30 Issue: 50 |