Research Article
BibTex RIS Cite

Türkiye’de “Köy Enstitüleri” Konusunda Yapılmış Lisansüstü Tezlerin Nicelik ve Nitelik Yönleriyle Değerlendirilmesi (2010’a Kadar)

Year 2020, Volume: 2 Issue: 1, 13 - 36, 21.06.2020

Abstract

Türk eğitim tarihinin özgün bir uygulaması olan Köy Enstitüleri, eğitim, köy- köycülük, ekonomik ve sosyal kalkınma ve Cumhuriyet’in getirdiği yeni siyasal yapılanmanın kırsal kesime ulaştırılması yönleriyle kurulduğu yıllardan günümüze kadar dikkati çeken bir olgu olmuştur. Köy Enstitüleri ile ilgili özellikle mezun olanlar tarafından pekçok yayın yapılmıştır. Akademik anlamda Türkiye’deki Köy Enstitüleri ilk kez yabancı bir araştırmacı, Fay Kirby tarafından 1962 yılında Colombia Üniversitesinde Doktora tezi olarak incelenmiştir. Türk akademisinin lisansüstü seviyede konuyu ele alması ise tespit edebildiğimiz kadarıyla 1977 yılında Hüseyin Akyüz tarafından hazırlanan Doktora tezi ile olmuştur. Uzun süre Köy Enstitüleri ile ilgili akademik çalışmalara çok rastlanmazken bu çalışmaların 2000’li yılların başından itibaren artmaya başladığı, özellikle 2010 yılından itibaren de önemli bir ivme kazandığı görülmektedir. Köy Enstitülerini Doktora seviyesinde inceleyen bir akademisyen olarak nicelik olarak önemli bir artış kaydetmiş olan Enstitüler ile ilgili tezlerin nitelik özelliklerinin de ortaya konması; popüler bir konu olan ve genel olarak ideolojik yaklaşım sergilenen Köy Enstitülerinin, ele alınan tezlerde de benzer popüler ve ideolojik yaklaşımın bir aracı haline gelip gelmediklerinin irdelenmesi, araştırmanın temel motivasyonunu oluşturmuştur. Tespit edilen 90’a yakın tezin bu çalışmada ele alınması mümkün olamayacağından ve son on yılda dikkati çeken bir artış söz konusu olduğundan iki bölüm halinde değerlendirmeyi tasarladık. Son on yılda (2010- 2020) hazırlanan tezler bu makalenin devamı niteliğindeki başka bir makalede değerlendirilmeye gayret edilecektir.

References

  • Ayaz, M. F.- Oral, B.- Söylemez, M. (2015) Türkiye’de Öğretmen Eğitimi ile İlgili Yapılmış Lisansüstü Tezlerin Değerlendirilmesi. İlköğretim Online. 14 (2), 787-802.
  • Cücük, E.- Doğan, A. (2018) Türkiye’de “Eğitim Tarihi” Alanında Hazırlanmış Doktora Tezlerinin İncelenmesi. Tarihin Peşinde Uluslararası Tarih ve Sosyal Araştırmalar Dergisi. (20), 129‐166.
  • Çalık, M.- Sözbilir, M. (2014) İçerik Analizinin Parametreleri. Eğitim ve Bilim. 39 (174), 33-38.
  • Işıksoluğu, M. K. (1994) Tezler ve Danışmanlık. Eğitim ve Bilim. 18 (94), 57-62.
  • İşbilir, A. Bilimsel Araştırma ve Yayın Etiği Nitel Veri Analizi. https://www.academia.edu/41615124/Nitel_Veri_Analizi_Özet_Sosyal_Bilimlerde_Nitel_Araştırma_Yöntem (Erişim, 1.6.2020)
  • Koç, N. (2013) Türk Kültür Tarihi İçerisinde Köy Enstitüleri. İstanbul: İdeal Kültür Yayıncılık.
  • Küçük, M. (2003) Bilimsel Araştırma ve Etik. Kurgu Dergisi. (20), 255-266.
  • Şahin, M.- Çetinoğlu, A.- Ayvaz, S. (2013) Türkiye’de Öğretmen Eğitiminin Tarihçesi ile İlgili Tezler Üzerine Bir Değerlendirme. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi. 6 (27), 494-504.
  • Uygun, S. (2012) Eğitim Tarihi Alanında Yapılmış Lisansüstü Tezlerin Analizi. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. (33), 263-282.
  • https://www.ykked.org.tr/index.php/kurumsal/kurulus-bildirgesi, Erişim tarihi 6.6.2020.
Year 2020, Volume: 2 Issue: 1, 13 - 36, 21.06.2020

Abstract

References

  • Ayaz, M. F.- Oral, B.- Söylemez, M. (2015) Türkiye’de Öğretmen Eğitimi ile İlgili Yapılmış Lisansüstü Tezlerin Değerlendirilmesi. İlköğretim Online. 14 (2), 787-802.
  • Cücük, E.- Doğan, A. (2018) Türkiye’de “Eğitim Tarihi” Alanında Hazırlanmış Doktora Tezlerinin İncelenmesi. Tarihin Peşinde Uluslararası Tarih ve Sosyal Araştırmalar Dergisi. (20), 129‐166.
  • Çalık, M.- Sözbilir, M. (2014) İçerik Analizinin Parametreleri. Eğitim ve Bilim. 39 (174), 33-38.
  • Işıksoluğu, M. K. (1994) Tezler ve Danışmanlık. Eğitim ve Bilim. 18 (94), 57-62.
  • İşbilir, A. Bilimsel Araştırma ve Yayın Etiği Nitel Veri Analizi. https://www.academia.edu/41615124/Nitel_Veri_Analizi_Özet_Sosyal_Bilimlerde_Nitel_Araştırma_Yöntem (Erişim, 1.6.2020)
  • Koç, N. (2013) Türk Kültür Tarihi İçerisinde Köy Enstitüleri. İstanbul: İdeal Kültür Yayıncılık.
  • Küçük, M. (2003) Bilimsel Araştırma ve Etik. Kurgu Dergisi. (20), 255-266.
  • Şahin, M.- Çetinoğlu, A.- Ayvaz, S. (2013) Türkiye’de Öğretmen Eğitiminin Tarihçesi ile İlgili Tezler Üzerine Bir Değerlendirme. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi. 6 (27), 494-504.
  • Uygun, S. (2012) Eğitim Tarihi Alanında Yapılmış Lisansüstü Tezlerin Analizi. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. (33), 263-282.
  • https://www.ykked.org.tr/index.php/kurumsal/kurulus-bildirgesi, Erişim tarihi 6.6.2020.
There are 10 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects History of The Social Sciences
Journal Section Research/Ttheoretical
Authors

Nurgün Koç

Publication Date June 21, 2020
Acceptance Date June 21, 2020
Published in Issue Year 2020 Volume: 2 Issue: 1

Cite

APA Koç, N. (2020). Türkiye’de “Köy Enstitüleri” Konusunda Yapılmış Lisansüstü Tezlerin Nicelik ve Nitelik Yönleriyle Değerlendirilmesi (2010’a Kadar). tarihyazımı, 2(1), 13-36.

Ethical Committee Approval

With the decision of ULAKBİM on February 25th, 2020, there is a condition that "All the disciplines of science (including social sciences), there should be an Ethical Committee Approval for research involving human and animal (clinical and experimental) separately and this approval must be mentioned in the article and it should be documented". The research conducted by quantitative or qualitative approaches which require data collection such as questionnaire, interview, observation, focus group study, the experiment is regarded under the aforementioned content.