Bu makale mimarlık tarihi yazıcılığımızda Türk mimarlığının, çoğunlukla I. Millî / Ulusal ve II. Millî / Ulusal Mimarlık dönemleri olarak adlandırılan iki ulusalcılık hareketi söylemiyle ortaya çıkan tartışmalarla, bu dönem hakkında geliştirilen tasniflerdeki benzerlik ve farklılıkların analizini içermektedir. Böylelikle millî veya yerel olanın mimarlık aracılığıyla temsil edilebilmesinin analizi, kullanılan terminolojiler üzerinden sorgulanacaktır. Yeni bir adlandırma savını ortaya koyma iddiasını taşımayan yazıda, her iki mimarlık hareketinin birbirine eklemlenen ideolojik bir arka plana sahip olmadığı düşüncesi sonucu ortaya çıkan tartışmaların bir dökümü sunulmaya çalışılacaktır. Aynı süreçte mimarlık tarihimizde bu kavramların ayıklama/aklanma/ayrışma türü olgularla yeniden değerlendirilmesine veya tasnif edilmesine ihtiyaç duyulduğu inancıyla, 1930’lu yıllardan bu yana süregiden karmaşa ve çelişkinin nedenlerine odaklanılacaktır. Bu nedenle her iki hareketin ayıklama veya ayrışmasını, hem milli/ulusal yörüngesindeki yazında, hem de kendi dönemlerinde ve sonrasında ortaya çıkan eleştiri kültürü çerçevesinde değerlendirilmek gerekmiştir. Mimarlık ürünleri ve bu ürünlerin temsili açısından mimarların kendi tasarımlarını Millî/Ulusal terimleriyle veya başka isimlerle nitelemeleri ile mimarlık yazıcılığımızdaki adlandırmalar arasındaki benzeşimler veya farklılıklar yine cevap aranılacak sorunlardandır. Bu adlandırmaların merkezinde, araştırmacıların son dönemlerde ürettikleri “Millî” ve “Modern” olma tezinin de ayrıcalıklı bir yeri olduğuna inanılmaktadır. Modern söylemi içerme düşünceleri ve değerlendirmeleriyle, mimarlık tarihi historiyografyamızda “Modern” kelimesi ve içeriğinin bir “itibar iadesine” yol açtığına inanılmaktadır.
XX. Yüzyıl Türk Mimarlık Tarihi Yazıcılığı 'I. Millî/II. Millî' Hareketi Historiyografyada Kimlik ve Aidiyet Problemi Eklektisizm Modernizm
This article aims to present discussions concerning discourses on the two nationalist movements qualified as ‘the first and the second national movements’ in 20th century Turkish architectural historiography. It claims to analyze on one hand debates resulting from the idea that contrary to the denomimations of the above mentioned styles, the two architectural movements did not have a common ideological background and on the other hand the dilemma and confusion caused later, seeing resultantly the need to reevaluate or reclassify concepts such as selection/acquittal or dissociation. The architect’s qualification as ‘national’ or other of his/her own architectural produce and the similitudes or differences between references in Turkish architectural discourse concerning the representation of architectural production at large are other matters that need attention alike, for it is advanced in the paper that contradictions are not caused because of the terminology that is referred to as ‘national’ but by what is used instead. Among these qualifications ideas elaborated recently by historians for the ‘national’ and the ‘modern’ holds a keyposition. It is thus believed that the word ‘modern’ and its content rehabilitates the two styles altogether.
20th century Turkish architectural historiography ‘First National/Second National Movements’ The problem of national identity in historiography Eclecticism Modernism
Other ID | JA39SM59BE |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | July 12, 2016 |
Published in Issue | Year 2014 |