Her fani için
kaçınılmaz son olan ölüm geride kalanlar için bir hüzün sebebidir. Bazı
insanlar bu hüznü göz yaşı olarak dışa yansıtırken bazıları ölüm gerçeğine isyan
edercesine feryat, figan ederek ağlamakta, bazıları da
âdet, gelenek gereği ya da gösteriş olarak ağıt yakıp taşkınlık yapmaktadır. Bu
nedenle ölen bir insanın ardından hüzünlenmenin, göz yaşı döküp sesli veya
sessiz ağlamanın, cahiliyedeki gibi feryat, figan edip ağıt yakmanın, yaka paça
yırtıp saç baş yolmanın İslâm’daki yerini ve hükmünü rivayetlerle ortaya
koymanın önemi tartışılmaz.
Ölen bir
insanın ardından hüzünlenip göz yaşı dökerek ağlamanın câiz olmadığını söylemek
mümkün değildir. Zira bu durum fıtrat/yaratılış gereği ve merhamet eseridir. Hz.
Peygamber ile Hz. Ömer (ö. 23/644), Hz. Fâtıma (ö. 11/632), İbn Mes’ud (ö.
32/652-53), İbn Ömer (ö. 73/692) gibi sahâbîler de sevdiklerinin vefatı
sebebiyle ağlamışlardır. Ancak rivayetlerden, ölen kişinin meziyet ve
güzelliklerini sayarak ve bağırıp çağırarak ağlamanın, yüze vurmanın, yaka paça
yırtıp saç baş yolmanın, ölümü çağırmanın câiz olmadığı anlaşılmakta, ölen
birinin ardından bu şekilde ağlanması ve bunda ölen kişinin etkisi ve katkısı
olması durumunda o kişinin azap göreceği anlaşılmaktadır.
Bu makale, Hz.
Peygamber ve bazı sahâbenin ölen yakınlarına ağladığına dair rivayetler ile
yasak olan ağlama ve davranışları belirten rivayetleri sunmayı, dirinin
ağlaması sebebiyle ölüye azap edileceğine dair rivayetleri ve ilgili yorumları nakledip
değerlendirmeyi, câiz olan ve olmayan davranış ve ağlama biçimlerini ortaya
koymayı hedeflemektedir.
Death which is inevitably for every mortal is a sadness for those who are
left behind is the cause of sırrrow. While some people reflect this sadness
out-word as a tear some of them rebel against this through and cry out.
Some of them are traditionally reguired or lamenting as showy. For this
reason it is inevitable to reveal the Position of the head of the head In İslam
and the fact that it is not permissible to narrate it. As a result of person
who dies after A person who dies and sheds tears and silent or vocal crying
like the lgnorant.
It’s not possible to say that, Permissible to
cry after And that person sheds tears and tears. Because this situation is the
essence of creation and work of mercy. The prophet Muhammad and Omar (d.
23/644), Fatima (d. 11/632), Ibn Mes’ud (d. 32/652-53), Ibn Omar (d. 73/692)
Arecrying because of the death of their loved ones. However it’s understood
that It’s not permissible to say the merits and beauty of the person who died
from the narrations and to call the shocks of shouting and shouting. And it
seen that, If a dead person is crying like that and affect and contribution of
the dead person in it, He will see the punishment. This article aims to present
to rumors that the prophet and some of companions had cried to their death
relatives cried and cried forbidden behaviors and interpret and comment on the narrations
about the punishment of the dead by the cry of alive and reveal the permissible
and non-pemissible behaviors and forms of crying
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Religious Studies |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 30, 2018 |
Submission Date | June 21, 2018 |
Acceptance Date | September 18, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 4 Issue: 2 |