Prophet
(pbuh) has given notice that the Salah [prayer] is the first deed in which the
Muslim servant will be brought to account on the Day of Judgement. The Prophet
(pbuh) also informed that if the believer’s obligatory (fardh) prayers are
lacking this will be made up from
voluntary (nawafil) prayers and that the servant comes close to Allah by
fulfilling obligatories and continues to draw near to him with voluntary deeds.
One of nawafil is the prayer which is performed before and after the obligatory
Friday prayer. When we examine the Prophetic narrations about
those prayers -which is also called the first and the second sunnah- and their
authenticity, we witness that the Prophet (pbuh) performed prayers in differing
raka’ah numbers after the obligatory
Friday prayer and urged to it, but there is no authentic and clear traditon
indicating that He (pbuh) perfomed any prayer before it. However, by taking into
account some general statements of Prophet (pbuh), some weak narrations and
some practices of companions it has been said that the Friday prayer has a
sunnah before it and moreover it is a Sunnah
Muakkadah (stressed sunnah) which is performed in two or four raka’ahs. This article aims to
present the narrations about whether the Prophet (pbuh) and companions used to
perform any prayers before and after the obligatory Juma’ prayer and their
number of raka’s, to determine their authenticity and to evaluate them by
reporting the comments about them.
Hz. Peygamber, kıyamet günü Müslüman kulun
hesaba çekileceği ilk amelin namaz olduğunu, farz namazlardan noksan olanların
nâfile namazlarla tamamlanacağını ve kulun Allah’a farzlarla yaklaşıp
nâfilelerle yakınlaşmayı sürdürdüğünü haber vermiştir. Dolayısıyla nâfileler,
Allah’a yakınlaşmayı sürdürmeye, sevap elde etmeye ve farzlardaki noksanlığın
tamamlanmasına sebep olması yönüyle önem arzetmektedir. Nâfile namazlardan biri
de cuma namazı öncesi ve sonrası kılınan namazlardır.
Cuma namazından önce ve sonra kılınan ilk ve
son sünnet denilen namazlarla ilgili rivayetler ve bunların sıhhat durumları
incelendiğinde Hz. Peygamber’in cuma namazından sonra farklı rekatlarda namaz
kıldığı ve kılınmasını teşvik ettiği, cuma namazından önce kıldığına dair sahih
ve sarih bir rivayet bulunmadığı görülmektedir. Ancak Hz. Peygamber’in bazı
genel ifadeleri, bu namazı kıldığına dair zayıf rivayetler ve bazı sahâbe
uygulamaları dikkate alınarak cumanın ilk sünneti olduğu hatta bunun iki veya
dört rekat olarak müekked olduğu da söylenmektedir.
Bu makale, Hz. Peygamber ve sahâbenin cuma
namazından önce ve sonra namaz kılıp kılmadıklarına dair rivayetler ile
kıldıkları namazların rekat sayılarını belirten rivayetleri sunmayı, bunların
sıhhatlerini tespiti ve ilgili yorumları nakledip değerlendirmeyi
hedeflemektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Religious Studies |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 30, 2018 |
Submission Date | September 3, 2018 |
Acceptance Date | November 1, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 4 Issue: 2 |