Bu araştırmanın amacı, ilahiyat fakültelerinde
okutulan Türk din mûsikîsi dersinde kullanılan öğretim yöntemlerini ve
anlayışlarını öğrenci görüşlerini temel alarak ayrıntılı bir şekilde belirlemektir.
Çalışmanın evrenini, Türkiye'deki ilahiyat fakültelerinde Türk din mûsikîsi
dersini alan öğrenciler oluşturmaktadır. Tekirdağ Namık Kemal Üniversitesi
İlahiyat Fakültesi'nde bu dersi alan 2. sınıf öğrencileri ise örneklemi teşkil
etmektedir. Bu amaçla; örneklem
grubu ile tam sayım yöntemi kullanılarak anket çalışması yapılmıştır. Anket
çalışması, 2017-2018 eğitim öğretim yılında Tekirdağ Namık Kemal Üniversitesi
İlahiyat Fakültesi'nde öğrenim görmekte olan 81 öğrenciye uygulanmıştır. Anketlerden
elde edilen verilerin değerlendirilmesinde tanımlayıcı istatistikler ve
parametrik olmayan testler kullanılmıştır.
Öğrenci
görüşleri ile elde edilen araştırmanın bulgularına göre; ilahiyat
fakültelerinde okutulan Türk din mûsikîsi derslerinde; makam, usûl, form
çalışmalarıyla beraber çok dinlemek ve çok tekrar etmek gibi meşk sisteminin de
temelini oluşturan öğretim yöntem ve anlayışlarının uygulanmaya çalışıldığı tespit
edilmiştir.
Bununla
birlikte; öğrencilerin Türk din mûsikîsinde kullanılan çalgıları tanıma, aktif
olarak tasavvuf mûsikîsi korolarında
görev alma ve daha çok zaman ayırarak çalışma konularında cinsiyetlerine
göre istatistiksel olarak anlamlı farklılıklar olduğu görülmektedir. Hazırlanan
ders notlarından ve ses kayıtları ile videolardan yararlanma durumlarında ve
yine dinlemek, çok tekrar, nefes yerleri çalışmaları, makam, perde hassasiyeti,
form, usûl, dönem ve bestekâr ile ilgili bilgilere yönelik çalışmalarda da
mezun olunan lise türüne göre anlamlı farklılıklar bulunmaktadır.
Elde
edilen sonuçlar değerlendirilerek tartışılmış ve Türk din mûsikîsi dersinde
kullanılan öğretim yöntem ve anlayışlarının geliştirilmesine ve daha etkin
kullanılmasına yönelik sonuç ve önerilere ulaşılmıştır.
The aim of this
research is to determine the teaching methods and approaches used in the
Turkish religious music course in the faculties of theology in detail based on
the views of students. The population of the study consists of students
studying at faculties of theology, who take Turkish religious music course. The
sample group is comprised of 2nd year students studying at Tekirdag
Namık Kemal University, Faculty of Theology. For this purpose, survey method
was used by implementing total population sampling technique. The survey was
conducted among 81 Tekirdag Namık Kemal University, Faculty of Theology
students. To evaluate the data obtained from the survey,
descriptive statistics and nonparametric tests were used. According to the
findings of the research obtained from the views of the students, it was observed
that in Turkish religious music courses taught at faculties of theology, along
with maqam, usûl and form practices; a lot of listening and repetition
methods and approaches which constitute the basis of meşk system were also
tried to be used. However, some statistically significant differences
were detected according to gender variable in terms of recognizing musical
instruments used in Turkish religious music, taking part in Sufi music choirs
and spending more time to practice. Also, there are significant differences
among students according to the high school graduation variable in terms of
making use of lecture notes, sound recordings and videos; doing a lot of
repetitions and breathing exercises on works; maqam, pitch accuracy, form and
usûl practices and studies relating to the period and composer. As a result of the study, the findings were analyzed
and discussed. Some solutions were offered to improve the current methods and
approaches used in Turkish religious music course in order to make it more
effective.
Faculty of Theology Turkish Religious Music Turkish Religious Music Course Teaching Methods
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Religious Studies |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2019 |
Submission Date | April 3, 2019 |
Acceptance Date | May 15, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 5 Issue: 1 |