İbn Hacer’in (ö. 852/1448) Nuhbetü’l-Fiker’i ve onun şerhi
olan Nüzhetü’n-Nazar’ının, kendisinden sonra yazılan hadis usûlü
eserlerine kaynaklık etmesi ve onları etkilemesi açısından usûl tarihinde
önemli bir yeri vardır. Nitekim mezkûr eserler üzerine yapılan şerh ve hâşiye
çalışmalarının çokluğu bu önemi ortaya koymaktadır. Fıkıh ve hadis başta olmak üzere çeşitli ilim
dallarında 100’ün üzerinde eser kaleme alan ve aynı zamanda İbn Hacer’in de talebelerinden
olan Kasım b. Kutluboğa da (ö. 879/1474) bahsedilen eser üzerine çalışma yapan
âlimlerden biridir. İbn Kutluboğa, hocası İbn Hacer’i birçok yönden eleştirmiş
ve çeşitli katkılarda bulunmuştur. Bu makalede İbn Kutluboğa’nın Nüzhetü’n-Nazar
üzerine yazdığı Hâşiyetü İbn Kutluboğa (el-Kavlu’l-Mübteker alâ Şerhi
Nuhbeti’l-Fiker) adlı eserindeki itirazlar bağlamında kısaca red/itiraz
kültüründen bahsedilerek örnekler ortaya konulacak ve mezkûr itirazlar esere
hâşiye yazan ilgili bazı âlimlerin görüşleri çerçevesinde değerlendirilecektir.
Ele alınan itirazlardan da anlaşılacağı üzere İbn Kutluboğa’nın polemik türü ve
muhatabını ilzam edici itirazlarının neredeyse olmadığı ve yönelttiği kimi
eleştirilerinde hadis usûlünde bilinen kurallardan farklı görüşler ortaya
koyduğu tespit edilmiştir. Ayrıca İbn Kutluboğa’nın öne sürdüğü her itirazında
isabetli yorumlar ortaya koymadığını da söylemek mümkündür.
The work of Ibn Hajar (d. 852/1448) named Nuhbatu’l-Fiker
and its explanation Nuzhatu’n-Nazar have an important role in the hadîth
literature and work as main sources. Explanations and further elaborations on
these works shows its importance. One of those who worked on them is Kasım Ibn
Qutluboğa (d. 879/1474) who is a student of Ibn Hajar and has various works in
both fıqh and hadîth literature. Ibn Qutluboğa has contributed to the works of
his teacher Ibn Hajar through his criticisms. In this article, the critics of
Ibn Qutluboğa mentioned in his work named hâshiyatu Ibn Qutluboğa (al-Qawlu’l
Mubtakar alâ Sharhi Nuhbati’l-Fiker) will be analyzed along with the views
of some other scholars. It has been determined that Ibn Qutluboğa, is far from
polemics and has nearly no binding objections. However, he has brought some new
rulings to the hadîth literature. Also, it can be said that not every objection
of Ibn Qutluboğa is correct and accurate.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Religious Studies |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2019 |
Submission Date | May 18, 2019 |
Acceptance Date | November 30, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 5 Issue: 2 |