The number of works entitled “encyclopedia of the Qur'an”, that emerged
in the third quarter of the twentieth century, is increasing day by day.
Qur’anic encyclopedias have been prepared in many languages around the world.
This study aims at a general evaluation of the studies entitled “encyclopedia
of the Qur’an”. Qur'anic encyclopedias differ according to; their preparation,
format and content. Different ways can be followed in the writing of Qur'anic
encyclopedias. While some studies may be individual products, group or
institution studies can also be found. There are also studies in the form of a
compilation. About the audience of these studies; there may be different groups
such as public, academic community, the young or children. There are both
writed and translated Quran encyclopedias according to their forms of
preparation. There are different formats of encyclopedias of the Qur'an such
as; form of brief or wide exegesis according to mushaf, form of the
Qur'anic sciences, form of questions-answers, form of surahs, book
series studies and –as common format of encyclopedias- articles-based ones.
Encyclopedias created as articles have also different volumes and contents. In
addition, there are “encyclopedic dictionaries” about the Qur’an. We can say
that all these studies, which appear with different content and species, are
divided into two main types, with a more general evaluation. Namely, while some
of the Qur'anic encyclopedias are devoted to the definition or content of the
Quran; some of them come in the form of a guide to the Qur'an and tafsir
readings or research.
Yirminci yüzyılın son çeyreğinden itibaren
ortaya çıkan “Kur’ân ansiklopedisi” başlıklı matbu çalışmaların sayısı her
geçen gün artmaktadır. Kur’ân ansiklopedileri birçok dilde telif edilmiştir. Bu
çalışma “Kur’an ansiklopedisi” başlıklı
çalışmaların genel bir değerlendirmesini hedeflemektedir. Kur’ân
ansiklopedileri; çalışmayı hazırlayanlara, muhataplara ve içeriklerine göre
farklılıklar arz etmektedir. Kur’ân ansiklopedileri yazımında farklı yollar
izlenebilmektedir. Bazı çalışmalar ferdi ürün olabilirken, grup yahut kurum
çalışmalarına da rastlanabilmektedir. Ayrıca derleme hüviyetinde çalışmalar da
bulunmaktadır. Bu çalışmaların muhatapları da; halk, akademik camia, gençler
veya çocuklar gibi farklı gruplar olabilmektedir. Kur’ân ansiklopedileri
içerisinde, mushaf tertibince -muhtasar veya geniş- tefsir formunda olanlar,
Kur’ân ilimleri şeklinde olanlar, soru-cevap tarzında olanlar ve sûre eksenli
oluşturulanlar olduğu gibi, -ansiklopedilerin yaygın formatı olan- maddeler
veya makaleler halinde yazılanlar da vardır. Maddeler/makaleler halinde
oluşturulan ansiklopediler de farklı hacim ve içeriklere sahiptirler. Ayrıca,
Kur’ân hakkında “ansiklopedik sözlük” tarzı çalışmalar da bulunmaktadır. Farklı
içerik ve türlerle karşımıza çıkan bu çalışmaların -daha genel bir
değerlendirme ile- başlıca iki türe ayrıldığını söyleyebiliriz. Kur’ân
ansiklopedilerinden bir kısmı Kur’ân muhtevasına tahsis edilmişken; bazıları,
Kur’ân ve tefsir okumaları veya araştırmaları rehberi şeklinde karşımıza
çıkmaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Religious Studies |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2019 |
Submission Date | June 12, 2019 |
Acceptance Date | September 27, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 5 Issue: 2 |