Ayetler, ele aldıkları
konular itibariyle geniş bir konu yelpazesine sahiptir. Bu konuları ise bazen
doğrudan ve yoruma gerek bırakmayacak şekilde bazen de bu netlikte olmadan
ortaya koyarlar. Bu durum, ayetle muhatap olan kişinin metni doğru anlamasında
belli bir yöntem ve birikime sahip olmasını gerekli kılar. Bu ise muhatabın
metni anlama ve yorumlamasında, sahip olduğu bakış açısının etkisini baskın
hale getirir. Bu bağlamda ahkâm ayetlerine bakıldığında onların sınırlı ve bazı
alanları düzenleyici oldukları görülür. Ayrıca içerdikleri ahkâma dair de çoğu
kez farklı yorumlanabilecek bir üslûba sahiptirler. Bu durum, onları anlamaya
çalışan fukaha için bir taraftan geniş bir yorum sahası açarken diğer taraftan yapılan
yorumda hesabı verilebilirlik unsurunu öne çıkartır. Bu zeminde ahkâma dair
ayetler, fakihler tarafından çeşitli yorumlara tabi tutulmuştur. Ayetlerden
hüküm çıkarmaya çalışan bu ilim adamları, çeşitli etkenler altında bu ameliyeyi
gerçekleştirmişlerdir. Bu etkenlerden bir tanesi de takip edilen amelî mezheptir.
Bu makale, ahkâm tefsirlerinin ilklerine sahip olan, bununla birlikte farklı fıkhî
mezheplere tabi bulunan üç fakih-müfessir üzerinden meselenin bu veçhesine
eğilmektedir. Bu sayede mevcut etkinin varlığı, ne boyutta olduğu gibi
hususlarda bir fikir elde edilebilecektir.
The
Quranic verses have a wide range of topics. They are sometimes revealed
directly and do not need interpretation, but sometimes they lack clarity. This
makes it necessary for the person dealing with the verse to have a certain
method and knowledge to understand the text correctly. Therefore, the person’s
perspective will affect the process of understanding and interpreting the text.
Hence, when we examine the verses that put forward a provision, it is seen that
they are limited and regulating some areas. In addition, they have a style that
can be interpreted in different ways. This provides a broad interpretation area
for the scribes, who try to understand the verses. On the other hand, the
element of accountability is important in interpreting a verse. In this
tension, the legal verses subjected to various interpretations by the scribes.
These scholars, who try to make judgments from the verses, carry out this process
under various factors. One of these factors may be the practical sect that is
followed. This article focuses on this aspect of the issue through three faqīh-mufassīr who have the first legal
exegesis of Quran, but belong to different sects. Thus, it is possible to
obtain an idea about the extent of the existing effect.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Religious Studies |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2019 |
Submission Date | July 18, 2019 |
Acceptance Date | September 3, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 5 Issue: 2 |