En-Nedîm
IV./X. asırda yaşamış Bağdatlı bir varrâk ve müelliftir. Onun el-Fihrist
adlı kitabı ilk bilimler tarihi eseri olarak düşünülmektedir. Eser İslâm
İlimleri yanında Felsefe, Kadim İlimler, Şiir, Edebiyat, Kimya gibi birçok
farklı disiplinlerde de önemli veriler ihtiva etmektedir. El-Fihrist, ilahiyat
alanı için temel kaynak niteliğinde bir bibliyografik eserdir. Müellifler ve
telifleri hakkında bilgiler veren kitap, bu mânada tabakāt türü eserlerin
metoduyla yazılmıştır. Hadîs, Kelâm, Fıkıh gibi İslâmî ilimlere, âlimlerine ve
tasniflerine has kıymetli ve ayrıntılı bilgiler içeren bu kitapta Tasavvuf
ilmine özel bir alan ayrılmamıştır. Ancak müellif, ehl-i tasavvuf hakkındaki
verileri Kelâm’a dair 5. Makalenin 5. fenninin girişinde ele almıştır. Burada
bilinen bir sûfî silsilesine, ehl-i tasavvuftan musannifler ve eserleri
hakkında bilgiler içeren birkaç listeye yer vermiştir. Eserdeki sınırlı da olsa
tasavvufî malumatın mâhiyeti ve niteliği bu makalenin konusunu oluşturmaktadır.
Bu verilerin toplu olarak bulunduğu yerde ve eserin bütününde müellif bir ilim
olarak ve hatta ismen tasavvuftan bahsetmemiştir. Oysa en-Nedîm zâhid, sûfî,
mutasavvıf gibi sıfatlarla nitelediği ve bu ilmin mensubu olan kişilerden
açıkça bahsetmiştir. Onun niçin böyle bir yöntemi takip ettiği dikkate
değerdir. Dolayısıyla bu çalışma en-Nedîm’in tasavvuf algısını ve ehl-i
tasavvuf hakkındaki düşüncelerini tahlil etmeyi amaçlamıştır. Konuyla ilgili
birtakım değerlendirme ve sentezler tarihi ve toplumsal bağlam ışığında
yapılmıştır.
Al-Nadim
was a Baghdad copyist (warrāq) and author who lived in the 4th century
hijri/10th century miladi. His book al-Fihrist has been thought to be the first
work of History of Science. The book contains important data in many
disciplines such as Philosophy, Ancient Sciences, Poetry, Literature, Chemistry
as well as Islamic Sciences. Al-Fihrist is a bibliographic work that is the
main source of Islamic Theology. The work, which gives information about the
authors and their writings, has been written with the method of tabaqat works.
This book contains valuable and detailed knowledge specific to Islamic sciences
such as Hadith, Kalām, Fiqh, their scholars and classifications. But in
al-Fihrist there is no specific area for the Science of Tasawwuf. However, the
author has discussed the data on the ahl al-tasawwuf at the introduction of the
5th chapter of the 5th article on theology. In the aforementioned chapter,
al-Nadim dealt with a known sufi silsila, a few lists containing information
about some sufi muallifs and their works. The subject of this article is the
nature and qualification of the small amount of mystical information in the
book. The author did not mention Tasawwuf as a science and even by name in the
place where these data exist collectively and in the whole work; whereas al-Nadim has clearly referred to
people who are qualified as zahid, sufi and mutasawwif and who are members of
this science. It is remarkable why he followed such a method. Therefore, this
study aimed to analyze al-Nadim’s perception of Tasawwuf and his thoughts on
Ahl al-Tasawwuf. A number of evaluations and syntheses on the issue have been
made in the light of historical and social context.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Religious Studies |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2019 |
Submission Date | November 1, 2019 |
Acceptance Date | December 17, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 5 Issue: 2 |