The Views of the Instructors Working in the 4-6 Years-Old Quran Courses Regarding the Education Process in These Courses (Example of Çorlu)
Year 2021,
Volume: 7 Issue: 2, 1449 - 1490, 31.12.2021
Muzaffer Üzümcü
,
Nuran Çınar
Abstract
Childhood is an important period in terms of religious development as in other areas of development. In this period children may inherit basic religious knowledge and values to a certain extent from their family. However it is clear that they need an education under the guidance of an expert. Religious education is not given as a separate lesson to children under the age of 10 in formal education in Turkey. Thus this makes it necessary to meet this need through mass religious education. Until 2012, children not graduated from primary school were even prohibited from attending summer Quran courses. Eventually the groundlessness of this ban was realized and Qur'an Courses for the ages of 4-6 have been opened in 2013, providing an opportunity for children to receive religious education. These courses attract great attention of families who want to rise their children according to the religion they belong to. For these courses-which have not yet completed the institutionalization process- to become meaningful and to continue their existence, a qualified education is necessary. Determining and evaluating the thoughts of the instructors- who are one of the most important factors determining the quality of educational activities-about the education given in these courses, will contribute to increasing the efficiency of the courses. In this qualitative study, the views of the instructors who works in the Çorlu district of Tekirdağ, were obtained through focus group interviews using semi-structured interview forms. The data obtained were evaluated using descriptive and content analysis methods.
References
- Aydar, Ayşe - Tokur, Behlül. “Attachment Theory and Child’s Perception of God at 4-6 Ages”. https://doi.org/10.5281/ZENODO.3376960
- Cihandide, Zeynep Nezahat. Okul Öncesi Din ve Ahlâk Eğitimi. İstanbul: DEM, 2. Basım, 2014.
- Cüceloğlu, Doğan. İnsan ve Davranışı. İstanbul: Remzi Kitabevi, 36. Basım, 2018.
- Çınar, Nuran. Din Eğitiminde Bibiliyoterapnin Bir Yöntem Olarak İmkanı. İstanbul: İstanbul Üniversitesi, Yüksek
Lisans, 2019.
- Demir, Ömer - Camadan, Rabia. “4-6 Yaş Grubu Kur’an Kursları Ebeveyn Memnuniyeti: Bayburt İl Örneği”.
Bayburt Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 9 (Bahar 2019), 7-38.
- Demirel, Özcan. Eğitimde Program Geliştirme. Ankara: Pegem Akademi, 29. Basım, 2020.
- Diler, Ramazan. “4-6 Yaş Kur’ân Kursu Öğreticilerine Göre Mahremiyet Eğitimi ve Önemi (Nitel Bir Analiz)”.
Eskiyeni 41 (2020), 623-652.
- Diyanet İşleri Başkanlığı. “2018-2019 Eğitim-Öğretim Yılı Kur’an Kursları Uygulama Esasları”. DİB, 17 Ağustos 2018.
DİB. https://webdosyasp.diyanet.gov.tr/muftuluk/UserFiles/istanbul/Ilceler/avcilar/UserFiles/Files/2018-
2019%20E%C4%9Fitim-%C3%96%C4%9Fretim%20_10727198-1_da2fc4b0-222f-436c-a925-d82d9fb3e7ba.pdf
- Diyanet İşleri Başkanlığı. “2020-2021 Eğitim Öğretim Yılı Kur’an Kursu Uygulama Esasları”. DİB, 28 Ağustos 2020.
DİB. https://egitimhizmetleri.diyanet.gov.tr/Documents/2020-
2021%20Kuran%20Kurslar%C4%B1%20Uygulama%20Esaslar%C4%B1%20(1).pdf
- Fraenkel, Jack R. - Wallen, Norman E. How to Design and Evaluate Research in Education. New York: McGraw-Hill,
7. baskı., 2009.
- Glesne, Corrine. Nitel Araştırmaya Giriş. çev. Ali Ersoy - Pelin Yalçınoğlu. Ankara: Anı Yayıncılık, ts.
- Gücen, Ali vd. “4-6 Yaş Kuran Kursu Öğretim Programının Öğretici Görüşleri Çerçevesinde Değerlendirilmesi”.
Uluslararası Erken Çocukluk Eğitimi Kongresi Bildiri Kitabı (18-20 Mart 2016). ed. Mücahit Kıbrıs. 752-765. İstanbul,
İGEDER., 2016.
- Gün, Ayşegül. “Veli ve Öğretici Görüşleri Doğrultusunda 4-6 Yaş Grubu Kur’an Kursları Eğitimi: Samsun İli Örneği”.
Amasya Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 7 (2016).
- Kümbetoğlu, Belkıs. Sosyolojide ve Antropolojide Niteliksel Yöntem ve Araştırma. Ankara: Bağlam Yayıncılık, 3.
basım., 2012.
- Nazıroğlu, Bayramali. “Vatandaşlık Eğitimi ve Din Eğitimi”. Din Eğitiminde Çağdaş Konular. ed. Mustafa Köylü.
135-169. İstanbul: Dem, 2. Basım, 2014.
- Tosun, Cemal - Çapçıoğlu, Fatma. “4-6 Yaş Kur’an Kursları Öğretim Programının Dini Gelişim Kuramları
Çerçevesinde İncelenmesi”. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi 5/5 (2015), 705-720.
- Üzümcü, Muzaffer - Çınar, Nuran. “4-6 Yaş Kur’an Kursu Öğreticilerinin Eğitsel Yeterlikleri ve Görev Yaptıkları
Kurslarla İlgili Görüşleri”. Trabzon İlahiyat Dergisi 7/1 (Haziran 2020), 7-51.
- Yağcı, Samet. “Öğreticilere Göre Diyanet İşleri Başkanlığı ve Müftülüklerin 4-6 Yaş Grubu Kur’an Kursları
Çalışmaları”. Balıkesir İlahiyat Dergisi 11 (Haziran 2020), 195-221.
- Yazıcıbaşı, Muhammed Ali. “Kur’an Kursu Öğreticilerine Göre 4-6 Yaş Kur’an Kursu Öğreticisi, Öğrencisi ve
Öğrenci Velisinin İhtiyaç ve Beklentileri (Kırıkkale Örneği)”. Dini Araştırmalar 23/57 (2020), 95-116.
- Yıldırım, Ali - Şimşek, Hasan. Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık, 8. baskı., 2011.
- Zeynep Yüksel. “4-6 Yaş Kur’an Kursu Öğreticilerinin Öğretim Yöntemleri Açısından Yeterlik Algıları (Çankırı
Örneği)”. Dini Araştırmalar 24/60 (Haziran 2021), 147-179.
- “Diyanet İşleri Başkanlığı 2015 Yılı Faaliyet Raporu”. DİB, 2016. DİB.
https://stratejigelistirme.diyanet.gov.tr/Documents/2015%20Y%C4%B1l%C4%B1%20Faaliyet%20Raporu.pdf
- “Diyanet İşleri Başkanlığı 2020 Yılı Faaliyet Raporu”. DİB, 2021. DİB.
https://stratejigelistirme.diyanet.gov.tr/Documents/2020%20Y%C4%B1l%C4%B1%20Faaliyet%20Raporu.pdf
- “Kur’an Kursları Öğretim Programı (4-6 Yaş Grubu)”. Diyanet İşleri Başkanlığı Eğitim Hizmetleri Genel Müdürlüğü,
2018. Diyanet İşleri Başkanlığı Eğitim Hizmetleri Genel Müdürlüğü.
- “Milli Eğitim Bakanlığı Çocuk Gelişimi ve Eğitimi Okul Öncesi Programı”. MEB, 2016. MEB.
- “Yaş Grubu ve Cinsiyete Göre Çocuk Nüfus ve Çocuk Nüfus Oranı”. TÜİK, 2020. TÜİK.
https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=Istatistiklerle-Cocuk-2020-37228
4-6 Yaş Kur’an Kurslarında Görev Yapan Öğreticilerin Bu Kurslardaki Eğitim Süreçleriyle İlgili Görüşleri (Çorlu Örneği)
Year 2021,
Volume: 7 Issue: 2, 1449 - 1490, 31.12.2021
Muzaffer Üzümcü
,
Nuran Çınar
Abstract
Çocukluk dönemi, diğer gelişim alanları açısından olduğu gibi dinî geli-şim açısından da önemli bir dönemdir. Bu dönemde çocuk, temel dini bilgi ve değerleri belli ölçüde ailesinden alabilse de uzmanların rehberliğinde bir eğitime ihtiyaç duyduğu açıktır. Türkiye’de örgün eğitimde 10 yaşından küçük çocuklara ayrı bir ders olarak din eğitimi verilmemesi, bu ihtiyacın yaygın din eğitimi yoluyla karşılanmasını gerekli kılmaktadır. 2012 yılına kadar ilkokulu bitirmeyen çocukların yaz Kur’an kurslarına gitmesi dahi yasaklanmıştır. Bununla birlikte bu yasağın temelsizliği farkedilmiş ve 2013 yılından itibaren 4-6 yaş Kur’an Kursları açılarak çocukların din eğitimi alabilmesi için bir imkân sunulmuştur. Bu kurslar çocuklarına mensup oldukları dini öğretmek isteyen aileler tarafından yoğun ilgi görmektedir. Henüz kurumsallaşma sürecini tamamlamamış bu kursların varlığının anlamlı hale gelmesi ve devam edebilmesi için buralarda nitelikli bir eğitim verilmesi zorunludur. Eğitim faaliyetlerinin niteliğini belirleyen en önemli unsurlardan biri olan öğreticilerin, bu kurslarda verilen eğitimle ilgili düşüncelerinin tespit edilerek değerlendirilmesi, kursların verimliliğinin arttırılması açısından katkı sağlayıcı görülmektedir. Nitel olarak kurgulanan bu çalışmada Tekirdağ’ın Çorlu ilçesinde görev yapan öğreticilerin görüşleri yarı yapılandırılmış görüşme formları kullanılarak odak grup görüşmesi yoluyla elde edilmiştir. Elde edilen veriler, betimleme ve içerik analizi yöntemleri kullanılarak değerlendirilmiştir.
References
- Aydar, Ayşe - Tokur, Behlül. “Attachment Theory and Child’s Perception of God at 4-6 Ages”. https://doi.org/10.5281/ZENODO.3376960
- Cihandide, Zeynep Nezahat. Okul Öncesi Din ve Ahlâk Eğitimi. İstanbul: DEM, 2. Basım, 2014.
- Cüceloğlu, Doğan. İnsan ve Davranışı. İstanbul: Remzi Kitabevi, 36. Basım, 2018.
- Çınar, Nuran. Din Eğitiminde Bibiliyoterapnin Bir Yöntem Olarak İmkanı. İstanbul: İstanbul Üniversitesi, Yüksek
Lisans, 2019.
- Demir, Ömer - Camadan, Rabia. “4-6 Yaş Grubu Kur’an Kursları Ebeveyn Memnuniyeti: Bayburt İl Örneği”.
Bayburt Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 9 (Bahar 2019), 7-38.
- Demirel, Özcan. Eğitimde Program Geliştirme. Ankara: Pegem Akademi, 29. Basım, 2020.
- Diler, Ramazan. “4-6 Yaş Kur’ân Kursu Öğreticilerine Göre Mahremiyet Eğitimi ve Önemi (Nitel Bir Analiz)”.
Eskiyeni 41 (2020), 623-652.
- Diyanet İşleri Başkanlığı. “2018-2019 Eğitim-Öğretim Yılı Kur’an Kursları Uygulama Esasları”. DİB, 17 Ağustos 2018.
DİB. https://webdosyasp.diyanet.gov.tr/muftuluk/UserFiles/istanbul/Ilceler/avcilar/UserFiles/Files/2018-
2019%20E%C4%9Fitim-%C3%96%C4%9Fretim%20_10727198-1_da2fc4b0-222f-436c-a925-d82d9fb3e7ba.pdf
- Diyanet İşleri Başkanlığı. “2020-2021 Eğitim Öğretim Yılı Kur’an Kursu Uygulama Esasları”. DİB, 28 Ağustos 2020.
DİB. https://egitimhizmetleri.diyanet.gov.tr/Documents/2020-
2021%20Kuran%20Kurslar%C4%B1%20Uygulama%20Esaslar%C4%B1%20(1).pdf
- Fraenkel, Jack R. - Wallen, Norman E. How to Design and Evaluate Research in Education. New York: McGraw-Hill,
7. baskı., 2009.
- Glesne, Corrine. Nitel Araştırmaya Giriş. çev. Ali Ersoy - Pelin Yalçınoğlu. Ankara: Anı Yayıncılık, ts.
- Gücen, Ali vd. “4-6 Yaş Kuran Kursu Öğretim Programının Öğretici Görüşleri Çerçevesinde Değerlendirilmesi”.
Uluslararası Erken Çocukluk Eğitimi Kongresi Bildiri Kitabı (18-20 Mart 2016). ed. Mücahit Kıbrıs. 752-765. İstanbul,
İGEDER., 2016.
- Gün, Ayşegül. “Veli ve Öğretici Görüşleri Doğrultusunda 4-6 Yaş Grubu Kur’an Kursları Eğitimi: Samsun İli Örneği”.
Amasya Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 7 (2016).
- Kümbetoğlu, Belkıs. Sosyolojide ve Antropolojide Niteliksel Yöntem ve Araştırma. Ankara: Bağlam Yayıncılık, 3.
basım., 2012.
- Nazıroğlu, Bayramali. “Vatandaşlık Eğitimi ve Din Eğitimi”. Din Eğitiminde Çağdaş Konular. ed. Mustafa Köylü.
135-169. İstanbul: Dem, 2. Basım, 2014.
- Tosun, Cemal - Çapçıoğlu, Fatma. “4-6 Yaş Kur’an Kursları Öğretim Programının Dini Gelişim Kuramları
Çerçevesinde İncelenmesi”. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi 5/5 (2015), 705-720.
- Üzümcü, Muzaffer - Çınar, Nuran. “4-6 Yaş Kur’an Kursu Öğreticilerinin Eğitsel Yeterlikleri ve Görev Yaptıkları
Kurslarla İlgili Görüşleri”. Trabzon İlahiyat Dergisi 7/1 (Haziran 2020), 7-51.
- Yağcı, Samet. “Öğreticilere Göre Diyanet İşleri Başkanlığı ve Müftülüklerin 4-6 Yaş Grubu Kur’an Kursları
Çalışmaları”. Balıkesir İlahiyat Dergisi 11 (Haziran 2020), 195-221.
- Yazıcıbaşı, Muhammed Ali. “Kur’an Kursu Öğreticilerine Göre 4-6 Yaş Kur’an Kursu Öğreticisi, Öğrencisi ve
Öğrenci Velisinin İhtiyaç ve Beklentileri (Kırıkkale Örneği)”. Dini Araştırmalar 23/57 (2020), 95-116.
- Yıldırım, Ali - Şimşek, Hasan. Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık, 8. baskı., 2011.
- Zeynep Yüksel. “4-6 Yaş Kur’an Kursu Öğreticilerinin Öğretim Yöntemleri Açısından Yeterlik Algıları (Çankırı
Örneği)”. Dini Araştırmalar 24/60 (Haziran 2021), 147-179.
- “Diyanet İşleri Başkanlığı 2015 Yılı Faaliyet Raporu”. DİB, 2016. DİB.
https://stratejigelistirme.diyanet.gov.tr/Documents/2015%20Y%C4%B1l%C4%B1%20Faaliyet%20Raporu.pdf
- “Diyanet İşleri Başkanlığı 2020 Yılı Faaliyet Raporu”. DİB, 2021. DİB.
https://stratejigelistirme.diyanet.gov.tr/Documents/2020%20Y%C4%B1l%C4%B1%20Faaliyet%20Raporu.pdf
- “Kur’an Kursları Öğretim Programı (4-6 Yaş Grubu)”. Diyanet İşleri Başkanlığı Eğitim Hizmetleri Genel Müdürlüğü,
2018. Diyanet İşleri Başkanlığı Eğitim Hizmetleri Genel Müdürlüğü.
- “Milli Eğitim Bakanlığı Çocuk Gelişimi ve Eğitimi Okul Öncesi Programı”. MEB, 2016. MEB.
- “Yaş Grubu ve Cinsiyete Göre Çocuk Nüfus ve Çocuk Nüfus Oranı”. TÜİK, 2020. TÜİK.
https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=Istatistiklerle-Cocuk-2020-37228