In the ‘Ilm al-Balāgha, there are literary arts related to the beginning of the speech, the transition to the main topic and the conclusion. Ḥusn al-ibtidā and barāat al-istihlāl includes the introduction part of the speech; takhalluṣ and iqtidāb include transition from the introduction to the main topic; ḥusn al-intihā deals with the conclusion part. The position of these literary arts, which found a place in classical and modern rhetoric books, differed from one author to another even some authors did not consider these arts as part of ‘Ilm al-Balāgha. In this study, it is suggested that it would be more accurate to include these arts, which come under the title of ‘Ilm al- Badī‘ or poetry plagiarisms or as separate subheadings in rhetoric books, under the title of composition arts in the ‘Ilm al-Balāgha. Because the composition means that the beginning of a text or a speech, the transition to the subject and the conclusion are supposed to be in harmony with each other. In our research, we pointed out the connection of the relevant arts with today’s composition studies, as well as the fact that the most beautiful examples of them are in the Holy Qurān, and we tried to reveal the place and importance of these arts in the ‘Ilm al-Balāgha.
Belâgat ilminde sözün başlangıcıyla, konuya geçişle ve sonuç kısmıyla ilgili edebi sanatlar bulunmaktadır. Hüsn-i ibtidâ ve berâat-i istihlâl sözün giriş kısmını; tehallus ve iktidâb giriş kısmından ana konuya geçişi; hüsn-i intihâ ise sonuç kısmını konu edinmektedir. Klasik ve modern belâgat kitap-larında bulunan bu sanatların konumu bir müelliften diğerine farklılık gös-termiş, bazı müellifler bu sanatları belâgat ilminden saymamıştır. Bu çalış-mada, belâgat kitaplarında bedî‘ sanatları içinde şiir intihalleri konusunda veya müstakil alt başlıklar olarak yer alan bu sanatların, kompozisyon sa-natları başlığı altında yer almasının daha doğru olacağı önerilmiştir. Zira kompozisyon; bir metnin veya konuşmanın başlangıcının, konuya geçişinin ve sonuç kısmının birbiriyle ahenkli ve uyumlu olarak bir bütünlük içinde olması anlamına gelmektedir. Araştırmamızda, ilgili sanatların günümüz-deki kompozisyon çalışmalarıyla olan bağına, ayrıca en güzel örneklerinin Kur’ân-ı Kerîm’de olduğuna dikkat çekilmiş ve bu sanatların belâgat ilmin-deki yeri ve konumunun önemi ortaya konulmaya çalışılmıştır.
Teşekkür ederim.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Arabic Language and Rhetoric |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2024 |
Submission Date | July 6, 2024 |
Acceptance Date | September 19, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 10 Issue: 2 |