Endülüs, Mağrib ve Kuzey Afrika bölgeleri, İslâm tarihinde hafızlık ve resmü’l-mushaf konusunda metodik yaklaşımları ve titiz uygulamalarıyla temayüz etmişlerdir. Bu sahalarda öncü roller üstlenerek, kırâat ilminin geli-şimine kayda değer katkılarda bulunmuşlardır. Mağribîlerin bu konulardaki uzmanlığının ve üstünlüğünün en somut göstergesi; günümüz İslâm dünya-sında basılan mushafların sonunda yer alan tanıtım sayfalarında, ilgili mus-hafların kitabeti ve zaptı konusunda referans olarak kullanılan kaynakların, Batı İslâm coğrafyasında yetişen âlimler tarafından telif edilmiş olmasıdır. Bu üstünlüğün ardında yatan sebeplerden biri bölgede asırlardır süregelen geleneksel tahta levha merkezli hafızlık yöntemidir. Çalışmada, Mağrib ve Kuzey Afrika bölgesindeki levhalarla hafızlık geleneği ele alınmış, bu gele-neğin tarihsel gelişimi ve İslâm’ın bölgede yayılmasıyla başlayan eğitim süre-ci incelenmiştir. Ardından, bölgedeki Kur’ân eğitimi veren kurumlar hak-kında bilgi verilmiştir. Sonraki başlıkta, hafızlık eğitimi sürecinin üç temel merhalesi detaylandırılmış ve yöntemin farklı uygulamaları açıklanmıştır. Daha sonra, tahta levha merkezli hafızlık metodunun özellikleri üzerinde durulmuştur. Bu yöntemin görsel ve işitsel boyutları nasıl bütünleştirdiği, arz, semâ‘ ve kitabet unsurlarını nasıl birleştirdiği, Kur’ân’ın sonundan baş-lama yaklaşımının avantajları ve çoklu zekâ teorisiyle uyumu gibi konular ele alınmıştır. Ayrıca çalışmada, bu ezber yönteminin hafızlık ile resmü’l-mushaf arasında köprü rolünü üstlenen tenzîl ve ansâs uygulamaları da in-celenmiştir. Bunun yanı sıra çalışma kapsamında geleneksel hafızlık eğiti-minde kullanılan eğitim materyalleri hakkında bilgi verilmiş ve bu araç-gereçlerin bölgesel dini ve kültürel bağlamdaki sembolik anlam ve önemi ortaya konmaya çalışılmıştır. Yöntem açısından, bu araştırma mukayeseli analiz ve literatür taraması yöntemlerini benimsemiştir.
Kur’ân-ı Kerîm Okuma ve Kırâat İlmi Mağrib ve Kuzey Afrika Kur’ân Eği-timi Hafızlık Levhalarla Hafızlık
Andalusia, the Maghreb, and North Africa have played important roles in Islamic history regarding Qurān memorization and writing. These regions have contributed significantly to Qurānic recitation methods. The expertise of Maghrebi scholars is evident in modern Qurān printing, which often ref-erences their work. This expertise partly stems from a traditional wooden board-based memorization method used for centuries. This study examines the wooden board Qurān memorization tradition in the Maghreb and North Africa. It explores the history and educational process of this method, which began with Islam's spread in the region. The study also describes Qurānic education institutions in the area. The research outlines three main stages of the memorization process and explains different applications of the method. It highlights the characteristics of the wooden board-centered approach, including how it combines visual and auditory learning, recitation to a teacher (ardh), listening (samā'), and writing. The study discusses the bene-fits of starting memorization from the end of the Qurān and how this meth-od aligns with multiple intelligence theory. It also examines 'tanzel' and 'an-sas' practices, which connect memorization to Qurānic orthography. Addi-tionally, the study describes the educational materials used in traditional memorization and explores their symbolic meaning in the regional religious and cultural context. The research uses comparative analysis and literature review methods.
Qurān Reading and Qirāat Science Maghreb and North Africa Qurānic Education Memorization of the Qurān Memorization with Boards.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Islamic Studies (Other) |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2024 |
Submission Date | August 11, 2024 |
Acceptance Date | October 29, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 10 Issue: 2 |