The prayer (ṣalāh), which the Prophet Muhammad (peace be upon him) described as the pillar of religion, is founded upon the Qur’an, the Sunnah, and scholary consensus (ijmāʿ). Therefore, performing prayer is obligatory for every Muslim who has reached the age of maturity. Although performing prayer individually is valid, congregational prayer is deemed more virtuous. On this matter, there is a consensus among the schools of Islamic law. However, they hold differing views the obligations of the imam and the ma’mum (follower). This study examines the understanding of imamate (al-imāmah al-ṣughrā) in different schools of Islamic law, focusing on the nature of the imam-ma’mum relationship. To elucidate the varying perspectives of these schools, this study examines issues such as the recita-tion obligation of the ma’mum, differences in intention between the imam and the ma’mum, the imamate of a discerning child (mumayyiz), and the ruling on the ma’mum’s prayer if the imam’s prayer becomes invalid. Through an analysis of the perspectives of these schools, this study seeks to assess the consistency between theoretical principles and practical applica-tions concerning imamate and the imam-ma’mum relationship. Additio-nally, we explore whether the schools require actual or verbal conformity (ittibāʿ) between the imam and the ma’mum and whether the validity or invalidity of the ma’mum’s prayer depends on that of the imam. Finally, we aim to identify the schools that adopt the strictest and the most lenient posi-tions concerning the ma’mum’s dependency on the imam in matters of it-tibāʿ.
Hz. Peygamber’in (s.a.v.) dinin direği olarak ifade ettiği namaz; Kur’ân, Sünnet ve icmâ ile sabittir. Dolayısıyla akıl-bâliğ olan her Müslümana na-maz ibadeti farzdır. Namazın tek başına kılınması geçerli olmakla birlikte cemaat halinde eda edilmesi daha faziletlidir. Bu konuda fıkıh mezhepleri ittifak halindedir. Mezheplerin görüş ayrılığı yaşadığı husus, imamın veya me’mûmun yükümlülüğü meselesidir. Bu çalışmada mezheplerin imamet (imamet-i suğrâ) anlayışları ve bunun özelinde imam-me’mûm ilişkisinin nasıl olduğu üzerinde durduk. Mezheplerin bu konudaki yaklaşımlarını de-taylandırmak üzere imam-me’mûm ilişkisi bağlamında “me’mûmun kıraat yükümlülüğü”, “imam ile me’mûmun niyetlerinin farklı olması”, “mümey-yiz çocuğun imameti” ve “imamın namazının bozulması durumunda me’mûmun namazının hükmü” gibi meseleleri ele aldık. Böylece mezheple-rin imamet ve imam-me’mûm ilişkisine yönelik anlayışlarından hareketle ameli-nazari tutarlılığının olup olmadığını tespit etmeye çalıştık. Ayrıca imam-me’mûm ilişkisinde mezheplerin fiili ve kavli ittibâyı şart koşup koş-madıklarını ve buna bağlı olarak sıhhat ve butlan bakımından me’mûmun na-mazının, imamın namazına bağlı olup olmadığını mezheplerin görüşleri ve gö-rüşlerinin dayanaklarıyla ortaya koymaya çabaladık. Son olarak ittibâda me’mûmun imama bağlılığı noktasında çerçeveyi en dar ve en geniş tutan mezhepleri ortaya koymaya çalıştık.
| Primary Language | Turkish |
|---|---|
| Subjects | Islamic Law |
| Journal Section | Articles |
| Authors | |
| Publication Date | June 30, 2025 |
| Submission Date | January 14, 2025 |
| Acceptance Date | April 4, 2025 |
| Published in Issue | Year 2025 Volume: 11 Issue: 1 |