The measurement of logistics performance has become a strategic necessity for countries aiming to establish competitive transport corridors and develop regional logistics hubs. This study analyzes the logistics performance of countries located along the increasingly strategic Middle Corridor, utilizing the 2023 Logistics Performance Index (LPI) data published by the World Bank. The LOPCOW method was applied to determine the weights of the performance criteria, while the TOPSIS method was used to rank the countries. Within the scope of the study, six key dimensions of the LPI data—customs, infrastructure, international shipments, logistics competence and quality, tracking and tracing, and timeliness—were evaluated. The LOPCOW weighting results identified customs, timeliness, and international shipments as the most significant performance criteria, with infrastructure receiving the lowest weight. Based on the TOPSIS ranking, China emerged as the top-performing country among the Middle Corridor nations, followed by Turkey, whereas Kyrgyzstan demonstrated the lowest performance. This study quantifies the logistics performance disparities among the Middle Corridor countries and offers data-driven recommendations for policymakers to enhance regional logistics strategies.
Logistics Performance Index Middle Corridor Multi Criteria Decision Making (MCDM) LOPCOW TOPSIS
Lojistik performansın ölçülmesi, rekabetçi ulaşım koridorları oluşturmak ve bölgesel lojistik merkezler geliştirmek isteyen ülkeler açısından stratejik bir gereklilik haline gelmiştir. Bu çalışmada, stratejik önemi giderek artan Orta Koridor güzergâhında yer alan ülkelerin lojistik performansları Dünya Bankası tarafından yayımlanan 2023 Lojistik Performans İndeksi (LPI) verileri kullanılarak analiz edilmiştir. Performans ölçütü ağırlıklarının belirlenmesinde LOPCOW yöntemi, ülkelerin sıralanmasında ise TOPSIS yöntemi uygulanmıştır. Araştırma kapsamında, Dünya Bankası'nın 2023 Lojistik Performans İndeksi (LPI) verilerinin altı boyutu olan gümrük, altyapı, uluslararası sevkiyatlar, lojistik yetkinliği ve kalitesi, takip ve izlenebilirlik, zamanında teslimat ölçütleri değerlendirmeye alınmıştır. LOPCOW yöntemiyle yapılan ağırlıklandırmada, en önemli performans ölçütlerinin gümrük, zamanında teslimat ve uluslararası sevkiyatlar olduğu, en düşük ağırlığa sahip performansın ise altyapı olduğu belirlenmiştir. TOPSIS sıralamasına göre, Orta Koridor ülkeleri arasında Çin en yüksek lojistik performansa sahip ülke olurken, onu Türkiye takip etmiştir. Kırgızistan ise, en düşük performansı göstermiştir. Çalışma, Orta Koridor ülkelerinin lojistik performans farklılıklarını ortaya koymakta ve bölgesel lojistik politikalarının geliştirilmesi için karar vericilere önerilerde bulunmaktadır.
Bu araştırma Etik Kurul Onayı gerektirmemektedir.
| Primary Language | Turkish |
|---|---|
| Subjects | Logistics, Transportation, Logistics and Supply Chains (Other), International Logistics, International Trade (Other) |
| Journal Section | Research Articles |
| Authors | |
| Publication Date | October 28, 2025 |
| Submission Date | August 22, 2025 |
| Acceptance Date | October 24, 2025 |
| Published in Issue | Year 2025 Volume: 5 Issue: 2 |