Bu çalışmanın amacı; ilkokul birinci ve ikinci sınıf öğrencilerinin dört işlemde yaptıkları sembol hatalarının belirlenmesidir. Araştırmanın modelini, nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması oluşturmaktadır. Çalışma grubunu; amaçlı örnekleme yöntemlerinden ölçüt örnekleme yoluyla seçilen ilkokul birinci ve ikinci sınıf düzeyinde öğrenim gören toplam 327 öğrenci oluşturmaktadır. Verilerin analizinde içerik analizi yöntemi kullanılmıştır. Analiz sonucunda sembol hataları kategorisi içerisinde; “eksi (–) işaretini artı (+) işareti olarak algılama”, “artı (+) işaretini eksi (–) işareti olarak algılama”, “çarpma (x) işaretini artı (+) işareti olarak algılama”, “eşit (=) işaretini yanlış algılama”, “işlem çizgisini yanlış yerde kullanma”, “işlem sembollerinin yerlerini karıştırma”, “sayı sembollerini yanlış yazma”, “işlem çizgisini kullanmama”, “işlem sembolü kullanmama”, “artı (+) işaretini çarpma (x) işareti olarak algılama”, “çarpma (x) işaretini bölme (÷) işareti olarak algılama”, “eksi (–) işaretini bölme (÷) işareti olarak algılama”, “bölme (÷) işaretini eksi (–) işareti olarak algılama” hata türleri belirlenmiştir. Bu hata türleri arasında “eksi (–) işaretini artı (+) işareti olarak algılama”, hata türünün birinci sınıf öğrencileri tarafından, “çarpma (x) işaretini artı (+) işareti olarak algılama” hata türünün ise ikinci sınıf öğrencileri tarafından en yüksek oranda yapılan hatalar olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
The aim of this study is to determine the symbol errors made by primary school first and second grade students in four operations. The model of the research is a case study, one of the qualitative research methods. Working group; The sample consists of 327 students studying at the first and second grade levels of primary school, selected through criterion sampling, one of the purposive sampling methods. Content analysis method was used in the analysis of the data. As a result of the analysis, within the category of symbol errors; “don't perceive the minus (–) sign as a plus (+) sign”, “do not perceive the plus (+) sign as a minus (–) sign”, “do not perceive the multiplication (x) sign as a plus (+) sign”, “the equal (=) sign misunderstood sign", "misuse the pipeline", "confuse the place of the operation symbols", "mistype the number symbols", "not use the pipeline", "not use the operation symbol", "multiplying the plus (+) sign (x) sign" error types “detect multiplication (x) sign as dividing (÷) sign”, “detect minus (–) sign as division (÷) sign”, “detect division (÷) sign as minus (–) sign” error types determined. Among these error types, "perceiving the minus (–) sign as a plus (+) sign" was the highest rate of first-year students, and "perceiving the multiplication (x) sign as a plus (+) sign" was the highest rate of second-year students. It was concluded that mistakes were made.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | July 31, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 7 Issue: 2 |