This study aims to examine the beliefs and experiences of primary school principals regarding leadership behaviors. In this context, the research was structured in a phenomenological design by employing a qualitative approach. Seven primary school principals were the study's participants, chosen using the criterion sampling method. A semi-structured interview form developed by the researchers were used as data collection tools. The research data were collected through face-to-face interviews with the participants and also recorded. The research data were analyzed with both content analysis and descriptive analysis techniques. In the study, it was found that school principals demonstrated a range of leadership behaviors within the meaning of the concept of those behaviors, the process of developing a strategic plan and vision, the process of making decisions at the school, the school environment, the impact on teachers' professional development studies, parent and relations with the external environment, and the efforts to improve student success. The findings of the research are broken down and analyzed with reference to the corresponding literature. Various recommendations were presented in accordance with the research findings.
Bu araştırma, ilkokullarda görev yapan okul müdürlerinin liderlik davranışlarına yönelik görüş ve deneyimlerini incelemeyi amaçlar. Bu bağlamda, araştırma nitel bir yaklaşımla olgubilim deseninde kurgulanmıştır. Araştırmanın katılımcıları, ölçüt örnekleme yöntemine göre belirlenen yedi ilkokul müdüründen oluşmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak, araştırmacılar tarafından geliştirilen ve sondalarla desteklenmiş yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Araştırma verileri, katılımcılarla yüz yüze görüşme şeklinde toplanmış ve kayıt altına alınmıştır. Araştırma verileri, hem içerik analizi hem de betimsel analiz tekniğiyle analiz edilmiştir. Araştırmada okul müdürlerinin liderlik davranışları kavramının anlamı, stratejik plan ve vizyon belirleme süreci, okulda karar alma süreci, okul ortamı, öğretmenlerin mesleki gelişim çalışmalarına etki, veli ve çevreyle ilişkiler ile öğrenci başarısını artırma çalışmaları kapsamında çeşitli liderlik davranışları sergilediği sonucuna ulaşılmıştır. Araştırma bulguları, ilgili literatüre göre tartışılmıştır. Araştırma sonuçları doğrultusunda çeşitli öneriler sunulmuştur.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | July 31, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 7 Issue: 2 |