In terms of providing clues in training of qualified counselors and supporting their individual and professional development, it is considered important to reveal the quality of the relationship between the counseling skills of psychological counselors and their attitudes towards providing psychological help and their professional satisfaction. In this context, it was investigated whether there is a significant difference in psychological counselors' professional satisfaction, counseling skills, and attitudes towards providing counseling assistance in terms of gender, type of institution they work, years of service, views on the efficiency of the courses of individual and group counseling practice, counseling principles and techniques or their equivalents. In addition, the effects of psychological counselors' counseling skills and their attitudes towards providing counseling help on their professional satisfaction are examined. It can be concluded that the quality of the education received by the psychological counselors during their undergraduate education, their psychological counseling skill competencies and their positive attitude towards providing psychological counseling help, when evaluated together, are important factors in terms of their professional satisfaction. It is assumed that the psychological counselors' awareness of their contribution to the development and change of the clients at the end of the counseling process will provide professional satisfaction.
Psikolojik danışmanların sahip oldukları psikolojik danışma becerileri ve psikolojik danışma yardımı vermeye ilişkin tutumları ile mesleki doyumları arasındaki ilişkinin niteliğinin ortaya çıkarılması, nitelikli psikolojik danışman yetiştirme ile bireysel ve mesleki gelişimi destekleme anlamında ipuçları sunabilmesi anlamında önemli görülmektedir. Bu kapsamda bu çalışma, psikolojik danışmanların psikolojik danışma becerileri, psikolojik danışma yardımı vermeye yönelik tutumları ve mesleki doyumlarının; bireyle ve grupla psikolojik danışma uygulama ile psikolojik danışma ilke ve teknikleri veya denk lisans derslerinin verimliliğine ilişkin görüşlerine göre anlamlı düzeyde farklı olup olmadığını incelemeyi amaçlamaktadır. Bunun yanında çalışmada psikolojik danışmanların psikolojik danışma becerileri ile psikolojik danışma yardımı vermeye yönelik tutumlarının mesleki doyumlarına etki düzeyleri araştırılmaktadır. Psikolojik danışmanların lisans eğitimi süreçlerinde aldıkları eğitimin niteliği, psikolojik danışma beceri yetkinlikleri ve psikolojik danışma yardımı vermeye yönelik olumlu tutuma sahip olmaları birlikte değerlendirildiğinde mesleki doyum sağlamaları açısından önemli etkenler olduğu söylenebilir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Educational Psychology |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Early Pub Date | October 29, 2023 |
Publication Date | November 30, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 7 Issue: 3 |