Teachers have always played an important role and had a special place in society. While teachers are so valuable, violence against them should not be accepted. However, today, this situation can even reach the schools and classrooms where teachers teach. This study was conducted to obtain the opinions of classroom teachers about the increasing violence against teachers. A case study design, one of the qualitative research designs, was used in the study. 27 classroom teachers participated in the study. The sample of the study was determined by the criterion sampling method from the purposeful sampling technique. The data was obtained with a semi-structured interview form prepared by the researchers by consulting expert opinions. The data obtained at the end of the data collection process was analyzed with the content analysis technique. As a result of the research, it was concluded that classroom teachers were negatively affected by the news of violence against teachers, that the profession was discredited and that deterrent sanctions should be applied as a solution to this issue, and that they thought that the discrediting of the profession was the cause of the violent incidents. Based on the results obtained, suggestions such as securing teachers' rights through legal means, showing the necessary importance to teachers in terms of material and moral aspects, increasing security measures in schools and holding parent meetings in a safe environment by appointment come to the fore.
Öğretmenler her zaman önemli bir rol oynamış ve toplumda özel bir yere sahip olmuştur. Öğretmenler bu kadar değerli olsalar da onlara yönelik şiddet kabul edilmemelidir. Ancak günümüzde bu durum öğretmenlerin ders verdiği okullara ve sınıflara bile ulaşabilmektedir. Bu çalışma, sınıf öğretmenlerinin öğretmenlere yönelik şiddetin artması konusunda görüşlerini almak amacıyla yapılmıştır. Araştırmada nitel araştırma tasarımlarından biri olan vaka çalışması tasarımı kullanılmıştır. Çalışmaya 27 sınıf öğretmeni katılmıştır. Araştırmanın örneklemi amaçlı örnekleme tekniğinden kriter örnekleme yöntemi ile belirlenmiştir. Veriler araştırmacılar tarafından uzman görüşlerine danışılarak hazırlanan yarı yapılandırılmış görüşme formu ile elde edilmiştir. Veri toplama işlemi sonunda elde edilen veriler içerik analizi tekniği ile analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda öğretmenlere yönelik şiddet haberlerinden sınıf öğretmenlerinin olumsuz etkilendiği, mesleğin itibarsızlaştırıldığı ve bu konuya çözüm olarak caydırıcı yaptırımların uygulanması gerektiği ve şiddet olaylarının sebebinin mesleğin itibarsızlaştırılması olduğunu düşündükleri sonucuna varılmıştır. Elde edilen sonuçlara dayanarak öğretmenlerin haklarının yasal yollarla güvence altına alınması, öğretmenlere maddi ve manevi açıdan gerekli önemin gösterilmesi, okullarda güvenlik önlemlerinin artırılması ve veli toplantılarının randevu alınarak güvenli bir ortamda yapılması gibi öneriler ön plana çıkmaktadır.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Teacher Education and Professional Development of Educators |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | November 30, 2024 |
Submission Date | August 6, 2024 |
Acceptance Date | November 14, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 8 Issue: 3 |