It is believed that story writing, an important skill that enables children to express their feelings, thoughts, and imagination, may be related to students' attitudes toward writing. The aim of this study is to examine the relationship between writing attitudes and story writing skills of primary school students. The research, in which the relational survey model was used, was conducted in Keçiören district of Ankara. In study, which involved 379 elementary school students in the fourth grade, “Student Personal Information Form, Writing Attitude Scale, Free Story Writing Form, Story Completion Form, Story Writing with Story Map Form and Story Writing Evaluation Rubric” were used as data collection tools. Independent groups t-test, ANOVA test, Kruskal-Wallis H test, Pearson correlation analysis were applied to the data obtained. As a result of the study, it was determined that fourth grade primary school students’ attitudes towards writing were positive, while their skills in free story writing, story completion and story writing with story map were weak. It was found that the students’ attitudes towards writing did not differ significantly according to gender, whereas the skills of free story writing, completing story and writing a story with a story map differed significantly in favour of female students. The study revealed a meaningful, positive, and low-level relationship between the writing attitudes of the participating students and their skills in free story writing, story completion, and writing a story with story map. Writing activities can be made enjoyable for students, thereby developing their attitude toward writing.
Çocukların duygu, düşünce ve hayal dünyalarını ifade etmelerini sağlayan önemli bir beceri olan hikâye yazma becerisinin, yazmaya yönelik tutumları ile ilişkili olabileceği düşünülmektedir. Araştırmanın amacı, ilkokul öğrencilerinin yazma tutumu ile hikâye yazma becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesidir. İlişkisel tarama modelinin kullanıldığı araştırma Ankara’nın Keçiören ilçesinde gerçekleştirilmiştir. İlkokul dördüncü sınıfa devam eden 379 öğrencinin katıldığı bu araştırmada veri toplama aracı olarak “Öğrenci Kişisel Bilgi Formu, Yazma Tutum Ölçeği, Serbest Hikâye Yazma Formu, Hikâye Tamamlama Formu, Hikâye Haritası ile Hikâye Yazma Formu ve Hikâye Yazma Değerlendirme Rubriği” kullanılmıştır. Elde edilen verilere bağımsız gruplar için t-testi, ANOVA testi, Kruskal-Wallis H testi, Pearson korelasyon analizi uygulanmıştır. Araştırma sonucunda ilkokul dördüncü sınıf öğrencilerinin yazmaya yönelik tutumlarının olumlu; serbest hikâye yazma, hikâye tamamlama ve hikâye haritası ile hikâye yazma becerilerinin zayıf olduğu belirlenmiştir. Öğrencilerin yazma tutumlarının cinsiyete göre anlamlı farklılık göstermediği; serbest hikâye yazma, yarım bir hikâyeyi tamamlayarak yazma ve hikâye haritası ile hikâye yazma becerilerinin ise kız öğrenciler lehine anlamlı düzeyde farklılık gösterdiği anlaşılmıştır. Araştırmaya katılan öğrencilerin yazma tutumları ile serbest hikâye yazma, hikâye tamamlama ve hikâye haritası ile hikâye yazma becerileri arasında anlamlı, pozitif yönlü ve düşük düzeyde bir ilişki olduğu ortaya çıkmıştır. Yazma çalışmaları, öğrencilerin keyif aldıkları yaşantılar hâline getirilerek yazmaya yönelik tutumları geliştirilebilir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Classroom Education, Primary Education, Turkish Education |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Early Pub Date | July 31, 2025 |
Publication Date | July 31, 2025 |
Submission Date | March 28, 2025 |
Acceptance Date | July 24, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 9 Issue: 2 |