Bu çalışmanın amacı sınıf öğretmeni adaylarının göçmen öğrencilere yönelik tutumları ile meslek öncesi yeterlikleri arasındaki ilişkinin farklı demografik boyutlar açısından incelenmesidir. Bu amaç doğrultusunda araştırmanın çalışma grubunu, üniversitelerin eğitim fakültesi sınıf öğretmenliği bölümünde öğrenimlerine devam eden üçüncü ve dördüncü sınıf 303 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Araştırmada betimsel tarama modeli kullanılmış, Veriler Google formlar üzerinden toplanmıştır. Araştırmanın çalışma grubu ölçüt örnekleme yöntemi ile seçilmiştir. Verilerin toplanma aşamasında demografik bilgiler formu, öğretmen adayları için mesleki yeterlilik ölçeği ve Suriyelilere yönelik tutum ölçeği kullanılmıştır. Öğretmen adaylarıyla yapılan çalışmada ana değişkenler olan mesleki yeterlilik ve Suriyelilere yönelik tutumlar ve bunların alt boyutları ile arasındaki ilişki korelasyon analiziyle incelenmiştir. Daha sonra ana değişkenlerin demografik değişkenlere yönelik durumlarına t-testi aracılığıyla bakılmıştır. Araştırma bulgularına göre göçmenlere yönelik tutum boyutunda sınıf düzeyi, yerleşim birimi, yabancı uyruklu öğrencilere yönelik ders alma durumlarında anlamlı bir farklılık bulunmazken, cinsiyet ve yurt dışı deneyimi durumlarında anlamlı bir farklılık bulunmuştur. Bu farklılaşma da kadınlar erkeklere göre daha olumsuz tutuma sahipken, yurtdışına çıkan adaylar çıkmayanlara göre daha olumlu tutuma sahiptir sonucuna ulaşılmıştır. Mesleki yeterlik boyutunda ise cinsiyet, sınıf düzeyi, yerleşim birimi, yurtdışı deneyimi ve yabancı uyruklu öğrencilere yönelik ders alma durumlarında anlamlı bir farklılık bulunamamıştır. Araştırmanın sonuçlarına dayalı olarak uygulama süreçleri ve araştırmacılara yönelik önerilerde bulunulmuştur.
The current study aims to examine the relationship between pre-service classroom teachers’ attitudes toward immigrant students and their pre-professional competencies in terms of various demographic dimensions. The study group included 303 third- and fourth-year pre-service classroom teachers from various universities. A descriptive survey design was employed in the study, and data were collected through Google Forms. The study group was selected using the criterion sampling method. During the data collection, a demographic information form, the Pre-service Teacher Professional Competence Scale, and the Attitudes Toward Syrians Scale were presented to participants. Correlation analysis was used to examine the relationships between the main variables, professional competence, Attitudes Towards Syrians and their sub-dimensions. Subsequently, independent samples t-tests were conducted to assess whether the main variables differed based on demographic characteristics. According to the findings, no significant differences were found in attitudes toward immigrants based on year of study, place of residence, or whether participants had taken a course on teaching foreign students. However, significant differences emerged based on gender and international experience. Specifically, female were found to possess more negative attitudes compared to male while those with international experience (i.e., going abroad) had more positive attitudes than those without experience. In terms of professional competence, no significant differences were found based on gender, year of study, place of residence, international experience, or coursework related to foreign students. Considering the current findings, practical implications and future research suggestions were discussed.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Classroom Education, Inclusive Education |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Early Pub Date | July 31, 2025 |
Publication Date | July 31, 2025 |
Submission Date | April 24, 2025 |
Acceptance Date | July 30, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 9 Issue: 2 |