Solfej dersi öğretmenlerinin seçimleriyle solfej parçalarını seslendiren müzik bölümü öğrencilerin ses türleri birbirlerinden farklıdır. Solfej eğitiminde ses türü farklılıkları, solfej dersinin toplu biçimde yapılıyor olması ve solfej dersi öğretmenlerinin ses eğitimi alanı uzmanı olmamalarının etkisiyle öğrencilerin bireysel ses özelliklerine göre doğru solfej parçası seçimleri yapıp-yapamama ve öğrencilerin kendileri için seçilen solfej parçalarını yeterli başarıyla seslendirip-seslendirememe problemleri ile karşılaşılabilmektedir. Bu araştırmada, “Müzik eğitimi alan alto, bariton ve bas ses türlerindeki lisans 1. sınıf öğrencilerinin 1A, 1B, 1C, 1D ve 1E numaralı “Solfège des Solfèges” isimli solfej kitaplarıyla yaptıkları solfej çalışmalarında seslendirebilecekleri solfej parçaları hangileridir?” araştırma sorusundan yola çıkılmış ve bu solfejlerin tespit edilmesi amaçlanmıştır. Araştırmada betimsel tarama modelinden faydalanılmış, doküman incelemesi yöntemi kullanılmıştır. Ulusal ve uluslararası kapsamda yaygın olarak kullanılan Albert Lavignac’ın 1A, 1B, 1C, 1D ve 1E numaralı “Solfège des Solfèges” kitaplarındaki toplam 707 solfej parçası, araştırmacı tarafından müzik ile ilişkili çeşitli değişkenlere göre incelenmiş ve verilere ulaşılmıştır. Veriler araştırmacı tarafından hazırlanmış ve ses eğitimi alan uzmanları tarafından onaylanmış olan pes ses grubundaki lisans 1. sınıf öğrencilerinin ses sınırları tablosuna göre incelenmiştir. İnceleme sonrasında solfej parçaları ve solfej kitaplarına ilişkin çeşitli veriler bulgularda tablolar halinde sunulmuştur. 1A, 1B ve 1C solfej kitaplarında alto, bariton ve bas seslere uygun solfejlerin eşit sayıda olduğu, 1D kitabında alto-bariton seslere uygun ve 1E kitabında ise bas seslere uygun daha fazla sayıda solfej parçasının olduğu tespit edilmiş olan sonuçlardan bazılarıdır. Solfej eğitimi ve vokal eğitim almakta olan müzik bölümü lisans öğrencilerinin, ses türleri ve ses sınırlarına uygun solfej parçası seçimleri yapılması sayesinde, solfej başarılarının artabileceği düşünülmektedir.
Solfej ses türleri alto bariton bas Lavignac solfej kitapları
Bu çalışmada “Yükseköğretim Kurumları Bilimsel Araştırma ve Yayın Etiği Yönergesi” kapsamında uyulması gerektiği belirtilen tüm kurallara uyulmuştur. Yönergenin ikinci bölümü olan “Bilimsel Araştırma ve Yayın Etiğine Aykırı Eylemler” başlığı altında belirtilen eylemlerin hiçbiri gerçekleştirilmemiştir.
The vocal ranges of music majors who perform solfege exercises and the preferences of solfege instructors vary considerably. In solfege instruction, differences in students’ voice types, the collective nature of solfege classes, and the fact that solfege instructors are not specialists in voice training may lead to problems regarding whether instructors can select appropriate exercises that match individual vocal characteristics and whether students can adequately perform the selected solfege pieces. This study was based on the research question: “Which solfege pieces in the Solfège des Solfèges books numbered 1A, 1B, 1C, 1D, and 1E can be performed by first-year undergraduate students with alto, baritone, and bass voice types?” and aimed to identify suitable pieces. A descriptive survey model was employed, and document analysis was used as the research method. Total of 707 solfege pieces from Albert Lavignac’s widely used Solfège des Solfèges books (1A–1E) were examined by the researcher according to various music-related variables. The data were analyzed in relation to the vocal range chart prepared by the researcher for low-pitched voice first-year students and validated by experts in voice training. The findings, presented in tables, show that books 1A, 1B, and 1C contain an equal number of suitable pieces for alto, baritone, and bass voices; book 1D includes more pieces appropriate for alto and baritone voices; and book 1E contains a greater number suitable for bass voices. It is argued that selecting solfege pieces aligned with students’ voice types and vocal ranges may enhance their overall solfege performance.
Solfege voice types alto baritone bass Lavignac solfege books
In this study, all the rules specified to be followed within the scope of “Higher Education Institutions Scientific Research and Publication Ethics Directive” were complied with. None of the actions specified under the heading “Actions Contrary to Scientific Research and Publication Ethics”, which is the second part of the directive, have been taken.
| Primary Language | English |
|---|---|
| Subjects | Music Education |
| Journal Section | Research Article |
| Authors | |
| Publication Date | November 30, 2025 |
| Submission Date | August 21, 2025 |
| Acceptance Date | November 29, 2025 |
| Published in Issue | Year 2025 Volume: 9 Issue: 3 |