In the reassembly processes made with archaeological remains by archaeologists or restorers; the analysis of fragments of the remains, designing the matching assumptions, rehearsing and cross-comparison of these assumptions on the real fragments of the remains, and finally assembling the adjacent fragments according to the proposed reconstruction assumptions are done manually. However, reassembly steps are time-consuming and exhausting because of the large number of parts, wear of the parts and deletion of the patterns and colors on the parts. In this study, an application has been developed that creates the image of the real object by combining digital images of relic objects such as two-dimensional fragmented wall paintings and mosaics, which emerged as a result of archaeological excavations, with the help of using image processing and geometric methods. On the developed application, it has given successful results in recreating the real object image within the specified constraints
Archaeologically Fragmented Remains Image Processing Geometric Methods Real Image Generation Algorithm
Arkeologlar ya da restoratörler tarafından arkeolojik kalıntılar ile yapılan tekrar birleştirme süreçlerinde; ilk olarak kalıntı parçalarının analizi, eşleşen varsayımları tasarlama, kalıntı gerçek parçaları üzerinde bu varsayımları prova yapma ve çapraz karşılaştırma ve son olarak da öngörülen yeniden yapılandırma varsayımına göre bitişik parçaların birleştirilmesi adımları el ile yapılmaktadır. Bununla birlikte parça sayısının fazla olması, parçaların aşınması, parçaların üzerindeki desen ve renklerin silinmesi nedeniyle tekrar birleştirme adımları zaman alıcı ve zor bir süreçtir [1],[2],[3]. Bu çalışmada arkeolojik kazılar sonucunda ortaya çıkan iki boyutlu parçalanmış duvar resimleri ve mozaikler gibi kalıntı nesnelerinin dijital görüntüleri üzerinden görüntü işleme ve geometrik yöntemler kullanarak tekrar birleştirerek gerçek nesnenin görüntüsünü oluşturan bir uygulama geliştirilmiştir. Geliştirilen uygulama üzerinde farklı iki boyutlu parça görüntülerinin belirlenen kısıtlar kapsamında gerçek nesne görüntüsünü yeniden oluşturmada başarılı sonuçlar vermiştir.
Arkeolojik Kalıntı Parça Görüntüleri Görüntü İşleme Geometrik Yöntemler Gerçek Görüntü Oluştırma Algoritması
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Engineering |
Journal Section | Makaleler(Araştırma) |
Authors | |
Early Pub Date | June 29, 2023 |
Publication Date | June 29, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 16 Issue: 1 |
Article Acceptance
Use user registration/login to upload articles online.
The acceptance process of the articles sent to the journal consists of the following stages:
1. Each submitted article is sent to at least two referees at the first stage.
2. Referee appointments are made by the journal editors. There are approximately 200 referees in the referee pool of the journal and these referees are classified according to their areas of interest. Each referee is sent an article on the subject he is interested in. The selection of the arbitrator is done in a way that does not cause any conflict of interest.
3. In the articles sent to the referees, the names of the authors are closed.
4. Referees are explained how to evaluate an article and are asked to fill in the evaluation form shown below.
5. The articles in which two referees give positive opinion are subjected to similarity review by the editors. The similarity in the articles is expected to be less than 25%.
6. A paper that has passed all stages is reviewed by the editor in terms of language and presentation, and necessary corrections and improvements are made. If necessary, the authors are notified of the situation.
. This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.