Araştırma amaçlı bilimsel yazılım geliştirme süreçleri, yazılım yaşam döngüsü açısından hem süreç hem girdi ve çıktılar bakımından iş veya endüstri amaçlı yazılımlardan bazı farklılıklar göstermektedir. Bilimsel yazılım geliştiricilerin, kod yazma deneyimi olsa da yapısal ve güncel yazılım mühendisliği yetkinliklerinin olmama olasılığı, bilimsel yazılımların gereksinimleri karşılaması ve sürdürülebilirliği açısından sorun yaratabilmektedir. Bu çalışmada literatürde bilimsel yazılım geliştirme alanında gereksinim duyulduğu belirtilen pratikler ile temelde IEEE Yazılım Mühendisliği Yetkinlik Modeli’nin (IEEE’s Software Engineering Competency Model -SWECOM) yetkinlikleri eşleştirilmiş; ve bilimsel yazılım geliştirme açısından en gereksinim duyulan yazılım mühendisliği pratikleri belirlenmiştir. Yapılan sıklık analiziyle özellikle yazılım tasarımı ve yapımı sırasındaki detaylı tasarım ve planlama yetkinliklerine ihtiyaç duyulduğu belirlenmiştir. Üretilen envanter, Ar-Ge destekleri çerçevesinde eğitim programları geliştirmek ve iyileştirmek için kullanılabilecektir.
Atılım Üniversitesi Yazılım Mühendisliği Bölümü öğretim üyeleri Prof. Dr. Ali Yazıcı, Doç. Dr. Çiğdem Turhan ve Bilişim Sistemleri Mühendisliği Bölümü öğretim üyesi Dr. Öğr. Üyesi Tuna Hacaloğlu’na çalışmaya yaptıkları katkı için teşekkür ederim.
Scientific software development processes display some differences from business/industry-aimed software in terms of both processes and input/outputs. Although scientific software developers might have some coding experience, the fact that they may not possess formal and up-to-date software engineering competencies can affect negatively the
scientific software produced in terms of meeting the requirements and sustainability. A matching inventory has been created in the current work, pairing requirements for software engineering practices documented in scientific software development literature with competencies mostly from IEEE’s Software Engineering Competency Model (SWECOM). Frequencies of the pairings have shown especially a need for software engineering competencies in software design and construction including detailed design and planning. The inventory may be used to generate and improve training programs within research and development support.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Engineering |
Journal Section | Makaleler(Araştırma) |
Authors | |
Early Pub Date | October 22, 2023 |
Publication Date | November 20, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 16 Issue: 2 |
Article Acceptance
Use user registration/login to upload articles online.
The acceptance process of the articles sent to the journal consists of the following stages:
1. Each submitted article is sent to at least two referees at the first stage.
2. Referee appointments are made by the journal editors. There are approximately 200 referees in the referee pool of the journal and these referees are classified according to their areas of interest. Each referee is sent an article on the subject he is interested in. The selection of the arbitrator is done in a way that does not cause any conflict of interest.
3. In the articles sent to the referees, the names of the authors are closed.
4. Referees are explained how to evaluate an article and are asked to fill in the evaluation form shown below.
5. The articles in which two referees give positive opinion are subjected to similarity review by the editors. The similarity in the articles is expected to be less than 25%.
6. A paper that has passed all stages is reviewed by the editor in terms of language and presentation, and necessary corrections and improvements are made. If necessary, the authors are notified of the situation.
. This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.