This study aims to examine the role of universities in innovative knowledge production and innovation in Turkey. Contrary to previous studies that present descriptive indicators related to innovation, the study investigates role of universities by concentrating on collaborative network of inventors those play key role in knowledge production and dissemination. Therefore the study proposes a quantitative analytical framework that able to comprehend dynamics of innovation processes in Turkey can be improved. The findings of study reveal that Turkey is relatively lagged in innovation and network between inventors in innovative knowledge production is considerably weak. Weak ties between inventors appear as significant obstacle in terms of innovative knowledge spillovers. Besides, in terms of organizational proximity university member inventors perform weaker connection on collaboration networks and there are considerable differentiations between them and other inventors those working in business. The results indicate inventors who are not affiliated with universities perform higher values in terms of diverse measures of social network of innovative knowledge production.
Bu çalışma Türkiye’de yenilikçi bilgi üretiminde ve yayılımında üniversitelerin rolünü incelemeyi amaçlamaktadır. Mevcut birçok çalışmanın aksine tanımlayıcı belli başlı göstergeler sunmak yerine, bu çalışma yenilikçi bilgi üretimini ve yayılımını söz konusu bu bilgiyi üreten ve yayan temel aktörler olan buluşçular arası ilişkilere odaklanarak incelemektedir. Dolayısıyla inovasyon süreçlerine ilişkin dinamik bir sorgulama yapmayı sağlayacak niceliksel ve analitik bir yöntem geliştirilebileceğini önermektedir. Çalışmanın temel bulguları Türkiye’nin yenilikçi bilgi üretiminde görece geri bir konumda olduğunu, hem atıf bilgisi itibariyle hem de buluşçular arası ağın yoğunluğu itibariyle zayıf bir işbirliği ve bilgi transfer ağına sahip olduğunu ortaya koymaktadır. Ayrıca organizasyon türü açısından üniversitelerdeki buluşçuların özel sektördekilerine kıyasla belli dereceler açısından daha düşük göstergelere sahip olduğu ve yenilikçi süreçlerde beklenilen performansı ortaya koymadıkları görülmektedir. Buna karşın ele alınan sektör itibariyle özel sektör buluşçularının daha yoğun bir ağa sahip olduğu ve değişik göstergeler itibariyle yenilikçi bilgi üretim sürecinde üniversite mensubu buluşçulardan daha yüksek bir performans sergilediği görülmektedir.
Journal Section | Research Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | December 15, 2017 |
Acceptance Date | June 21, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Issue: 69 |
Publisher: Turkish Geographical Society