Amaç: Prematüre bebekler, dil-bilişsel, sosyal-duygusal, ilişki kurma, iletişim ve hareket gelişimi alanlarında değişik düzeylerde sorunlarla karşılaşabilmektedirler. Bu bebeklerin gelişimsel durumlarının doğum ağırlığı, gestasyonel hafta, geçirdikleri perinatal riskler ve sağlık durumlarının yanı sıra, ev ortamlarındaki şefkatli bakım ve uyaranların yeterliliği, sosyoekonomik durum ve anne eğitim düzeyi ile de ilişkili olduğu araştırmalarda gösterilmektedir. Yüksek riskli prematüre bebeklerin gelişimlerinin uygun uyaranlarla desteklenmesi ve uygun olmayan uyaranların ortamdan uzaklaştırılması, beyin gelişimleri ve gelişimsel destekleri açısından önem taşımaktadır. Prematüre bebeklerin taburculuk sonrası sağlık izlemlerinde ev ortamlarında bulunan uyaranların değerlendirilmesi izlemin bir parçası olarak yer aldığında gelişimsel riskler ve kolaylaştırıcı etmenler saptanabilmektedir. Araştırmanın amacı, prematüre bebeklerin ev ortamlarındaki uyaranları belirlemek ve gelişimsel destek gereksinimlerini vurgulamaktır.Gereç ve Yöntemler: Ankara Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hematoloji Onkoloji Eğitim ve Araştırma Hastanesi Gelişimsel Pediatri Ünitesi’ne gelişimsel değerlendirme ve izlem amacıyla ilk kez başvuran ≤ 32 gestasyon haftasında doğan prematüre çocukların ev ortamlarındaki uyaranları saptamaya yönelik sorular soruldu ve uygun/uygun olmayan uyaranların sıklığı ve bunları etkileyen etmenler değerlendirildi.Bulgular: Araştırmaya yaşları 1-36 ay arasında (%25-75 aralığı: 3-10) olan 96 çocuk alındı. Çocuklar ile karşılıklı oyun oynanması ve iletişim kurulması %72, birlikte kitap paylaşımı %4, çocukların bulunduğu ortamda televizyonun açık olma durumu ise %70 oranında bulundu. Anne eğitim düzeyi arttıkça uygun uyaran olarak tanımlanan karşılıklı oyun oynama ve ortamda televizyonun açık olmama durumunun anlamlı düzeyde arttığı belirlendi.Sonuç: Prematüre bebeklerin sağlık sistemi içindeki izlemlerinde ev ortamlarında bulunan uygun/uygun olmayan uyaranların sorgulanması, gelişimsel desteklerinin en üst düzeyde sağlanması ve gelişimsel risklerin saptanması açısından önem taşımaktadır.
Objective: Premature babies may encounter problems at different levels in language, cognitive, social-emotional, relation and motor development. The developmental status of these infants is not only associated with their birth weight, gestational age, perinatal risks and health status but also with individualized nurturing care and appropriate stimulation provided at home, socioeconomic status of the family and maternal education level in the literature. It is suggested to support the development of high-risk premature infants by providing appropriate stimulation in the first years of life because of the rapid development of the brain in the early years. Premature infants are at high risk for developmental difficulties and hence it is important to question the stimulations provided in the home environment during the follow up visits. The purpose of this study was to determine the responsive and stimulating home environment provided by the families and highlight the need for developmental support for premature infants. Material and Methods: Premature babies (gestational age ≤ 32 weeks) and their families who presented at the Ankara Child Health and Diseases Hematology Oncology Training and Research Hospital, Developmental Pediatrics Unit for the first time for developmental evaluation were asked questions to determine the stimuli provided at home. Appropriate and inappropriate stimuli and the frequency and factors affecting them were assessed
Other ID | JA99RV56KA |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | June 1, 2016 |
Submission Date | June 1, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 10 Issue: 2 |
The publication language of Turkish Journal of Pediatric Disease is English.
Manuscripts submitted to the Turkish Journal of Pediatric Disease will go through a double-blind peer-review process. Each submission will be reviewed by at least two external, independent peer reviewers who are experts in the field, in order to ensure an unbiased evaluation process. The editorial board will invite an external and independent editor to manage the evaluation processes of manuscripts submitted by editors or by the editorial board members of the journal. The Editor in Chief is the final authority in the decision-making process for all submissions. Articles accepted for publication in the Turkish Journal of Pediatrics are put in the order of publication, with at least 10 original articles in each issue, taking into account the acceptance dates. If the articles sent to the reviewers for evaluation are assessed as a senior for publication by the reviewers, the section editor and the editor considering all aspects (originality, high scientific quality and citation potential), it receives publication priority in addition to the articles assigned for the next issue.
The aim of the Turkish Journal of Pediatrics is to publish high-quality original research articles that will contribute to the international literature in the field of general pediatric health and diseases and its sub-branches. It also publishes editorial opinions, letters to the editor, reviews, case reports, book reviews, comments on previously published articles, meeting and conference proceedings, announcements, and biography. In addition to the field of child health and diseases, the journal also includes articles prepared in fields such as surgery, dentistry, public health, nutrition and dietetics, social services, human genetics, basic sciences, psychology, psychiatry, educational sciences, sociology and nursing, provided that they are related to this field. can be published.