Amaç: Acil serviste akut atipik inme şikayetleri nedeniyle tetkik edilen
hastalarda saptanan patolojileri araştırmak, klinik bulgular ile anormal
nörogörüntüleme bulguları arasındaki ilişkiyi değerlendirmek.
Gereç ve Yöntemler: Çalışmamız hastane etik kurul onayı alınarak yapıldı.
Ocak 2016 ile Ocak 2018 tarihleri arasında, akut atipik inme şikayetleri
nedeniyle beyin bilgisayarlı tomografisi (BT) ve/veya manyetik rezonans (MR) görüntülemesi
yapılmış ardışık 117 hastanın (66 kız, 51 erkek, ortalama yaş 10,9±4,8 yıl), klinik
ve nörogörüntüleme bulguları geriye dönük tarandı. Kategorik ve sayısal
değişkenler Ki-kare, Fisher, t-testi
ile analiz edilerek lojistik regresyon analizi yapıldı.
Bulgular: Hastalarda en sık saptanan şikayetler baş ağrısı (%25,6), kusma (%19,6)
ve bilinç bulanıklığı (%17,9) idi. Hastaların %20,5’inde klinik ile ilişkili vaskülopati,
konjenital afibrinojenemi gibi risk faktörleri saptanırken, %39,3’ünün nörolojik
muayenesi ve %35’inin nörogörüntülemesi anormaldi. On iki hastada klinik ve
nörogörüntüleme bulgularına göre acil tedavi gerektiren patolojiler (akut
arteriyal iskemi [1 hasta], sinovenöz tromboz [1 hasta], intrakraniyal kitle [3
hasta], menenjit [3 hasta], ensefalit [4
hasta]) saptandı. Risk faktörlerinin varlığı, bilinç bulanıklığı ve nörolojik
muayenenin anormal olması ile nörogörüntülemede anormal bulgu saptanması arasında
istatistiksel olarak anlamlı ilişki bulundu (p=0,045). Lojistik
regresyon analizinde anormal nörogörüntüleme bulgularını öngörmede, bilinç bulanıklığı
ve nörolojik muayenenin anormal olması anlamlıydı (p=0,006). MR
görüntüleme (%45,1) ile saptanabilen anormal bulgular BT’ye göre (%17) anlamlı
olarak fazlaydı (p<0.001).
Sonuç: Akut atipik inme şikayetleri ile araştırılan hastalarda, inme dışında
saptanan patolojiler inmeye göre daha sıktı. Hikayesinde klinik ile ilişkili
risk faktörlerine sahip, bilinç bulanıklığı bulunan, nörolojik muayenesi
anormal olan hastalara yapılan nörogörüntülemelerde daha fazla anormallik saptandığı
görüldü.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Internal Diseases |
Journal Section | ORIGINAL ARTICLES |
Authors | |
Publication Date | July 30, 2019 |
Submission Date | February 13, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 13 Issue: 4 |
The publication language of Turkish Journal of Pediatric Disease is English.
Manuscripts submitted to the Turkish Journal of Pediatric Disease will go through a double-blind peer-review process. Each submission will be reviewed by at least two external, independent peer reviewers who are experts in the field, in order to ensure an unbiased evaluation process. The editorial board will invite an external and independent editor to manage the evaluation processes of manuscripts submitted by editors or by the editorial board members of the journal. The Editor in Chief is the final authority in the decision-making process for all submissions. Articles accepted for publication in the Turkish Journal of Pediatrics are put in the order of publication, with at least 7 articles in each issue, taking into account the acceptance dates. If the articles sent to the reviewers for evaluation are assessed as a senior for publication by the reviewers, the section editor and the editor considering all aspects (originality, high scientific quality and citation potential), it receives publication priority in addition to the articles assigned for the next issue.
The aim of the Turkish Journal of Pediatrics is to publish high-quality original research articles that will contribute to the international literature in the field of general pediatric health and diseases and its sub-branches. It also publishes editorial opinions, letters to the editor, reviews, case reports, book reviews, comments on previously published articles, meeting and conference proceedings, announcements, and biography. In addition to the field of child health and diseases, the journal also includes articles prepared in fields such as surgery, dentistry, public health, nutrition and dietetics, social services, human genetics, basic sciences, psychology, psychiatry, educational sciences, sociology and nursing, provided that they are related to this field. can be published.