Research Article
BibTex RIS Cite

Assessment of Mothers’ Knowledge and Anxiety Levels About Developmenta At Infancy

Year 2020, Volume: 14 Issue: 3, 249 - 257, 29.05.2020
https://doi.org/10.12956/tchd.571468

Abstract

Objective: The study has been conducted to examine anxiety and knowledge levels of mothers whose infants aged

0-24 months regarding development at infancy according to some variables.

Material and Methods: The study was conducted with 102 mothers whose infants aged 0-24 months and their

gestational week was at least 37, who were consulted at a Hospital’s Child Health Surveillance Clinic and agreed to

participate in the research. Mothers completed the “Family Information Form”, “The Caregiver Knowledge of Child

Development Inventory (CKCDI)”, “Trait Anxiety Scale” which is part of “State and Trait Anxiety Scale”. In order to

analyze variables, “Shapiro-Wilk”, “ANOVA”, “t-test” and “Tukey’s test” were used.

Results: Of 63.7% mothers stated that they do not have enough knowledge about their children’s development and

62.7% of all mothers also mentioned that they read written materials such as book/magazine/booklet about child

development. It is found that mothers who read written materials have more knowledge about child development in

comparison with mothers who do not read. Also, mothers who have more knowledge about child development had

lower anxiety level.

Conclusion: According to the findings obtained from the study, it is necessary to plan studies to enhace mothers’

knowledge level about child development prepare training programs and to disseminate these programs, and to increase






the number of specialists who work with parents

References

  • 1. Bertan M, Haznedaroğlu D, Koln P,Yurdakök K, Doğan BG. Ülkemizde erken çocukluk gelişimine ilişkin yapılan çalışmaların derlenmesi 2000-2007. Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Dergisi 2009; 52:1-8.
  • 2. Kılınç EF. Anne eğitim programı ile anne çocuk etkileşim programının 24-36 aylık çocukların bilişsel becerilerine ve annelerin çocuk yetiştirme davranışlarına etkisinin incelenmesi. Doktora Tezi. Konya: Selçuk Üniversitesi, 2011.
  • 3. Shonkoff JP, Meisels SJ. Handbook of early childhood intervention. 2nd ed. New York: Cambridge University Pres, 2000.
  • 4. Yıldız D. Çocuk sağlığı ve hastalıkları polikliniği sağlam bebek ünitesinde hemşirenin planlı hemşirelik eğitimi ve danışmanlık hizmetlerinin değerlendirilmesi. Doktora Tezi. Ankara: 2003.
  • 5. Ceber H. Normal ve Zihinsel engelli bebeklerde anne-bebek etkileşiminin karşılaştırmalı olarak incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Ankara: Ankara Üniversitesi, 1998.
  • 6. Grantham-Mcgregor S, Cheung YB, Cueto S, Glewwe P, Richter L, Strupp B, et al. Developmental potential in the first 5 years for children in developing countries. Lancet 2007;369: 60-70.
  • 7. Tribotti S, Lyons N, Blackburn S, Stein M, Withers J. Nursing diagnoses for the postpartum women. JOGNN 1988;17: 410-5.
  • 8. Stewart JC. Counseling parents of exceptional children. London: Charles E. Merrill Publishing Company, 1986.
  • 9. Keng-Yen Huang , Margaret O’Brien Caughyb , Janice L Genevroc, Therese L Miller. Maternal knowledge of child development and quality of parenting among white, african-american and hispanic mothers. Applied Developmental Psychology 2005;26:149-70.
  • 10. Reich S. What do mothers know? Maternal knowledge of child development. Infant Ment Health J 2005;26:143–56.

Annelerin Bebeklik Döneminde Gelişime İlişkin Bilgi ve Kaygı Düzeylerinin Değerlendirilmesi

Year 2020, Volume: 14 Issue: 3, 249 - 257, 29.05.2020
https://doi.org/10.12956/tchd.571468

Abstract

ÖZ


Amaç: İlk iki yaşta bebeği olan annelerin bebeklik döneminde gelişime ilişkin bilgi ve kaygı düzeylerinin çeşitli değişkenler


açısından incelenmesi amacıyla bu araştırma planlanmıştır.


Gereç ve Yöntemler: Araştırma, Ankara il merkezinde bulunan Sağlık Bakanlığı’ na bağlı çocuk hastanesinin sağlam


çocuk polikliniğine başvuran, çalışmaya katılmayı kabul eden ve doğum haftası en az 37 hafta ve yaşları 0-24 ay arasında


olan bebeğe sahip toplam 102 anne ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmada veri toplama aracı olarak, “Aile Bilgi Formu”,


“Annelerin Bebeklik ve Erken Çocukluk Dönemi Gelişimi ve Gelişimin Desteklenmesi Bilgisi Ölçeği (Gelişim Bilgisi Ölçeği)


ve Sürekli Kaygı Ölçeği (Kaygı Ölçeği) kullanılmıştır. Verilerin analizinde frekans, ortalama, standart sapma, tek yönlü


varyans analizi (ANOVA), t-testi ve Tukey çoklu karşılaştırma testi kullanılmıştır.


Bulgular: Gelişim Bilgisi Ölçeği’ ne göre annelerin % 63.7’si çocuklarının gelişimleri ile ilgili yeterli bilgiye sahip olmadığını


ifade etmiştir. Araştırmaya katılan annelerin % 62.7’si çocuk gelişimi ile ilgili kitap/dergi/broşür gibi yazılı materyal


okuduğunu belirtmiştir. Çocuk gelişimine yönelik herhangi bir yazılı materyal okuyan annelerin çocuk gelişimi bilgi


düzeyinin okumayanlara oranla yüksek olduğu bulunmuştur. Çocuk Gelişimci ile görüşen annelerin Gelişim Bilgisi Ölçeği


puan ortalamaları, görüşmeyen annelerin puan ortalamalarına göre anlamlı düzeyde yüksek olduğu belirlenmiştir. Çocuk


gelişimi ile ilgili bilgi düzeyi yüksek olan annelerin kaygı düzeylerinin de düşük olduğu belirlenmiştir.


Sonuç: Araştırmadan elde edilen bulgulara göre annelerin çocuk gelişimi ile ilgili bilgi düzeyini artıracak çalışmalar


planlanması, eğitim programları hazırlanması ve bu programların yaygınlaştırılması, ailelerin bilgi düzeyini artıracak uzman


kadronun sayıca artırılması gerekmektedir.

References

  • 1. Bertan M, Haznedaroğlu D, Koln P,Yurdakök K, Doğan BG. Ülkemizde erken çocukluk gelişimine ilişkin yapılan çalışmaların derlenmesi 2000-2007. Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Dergisi 2009; 52:1-8.
  • 2. Kılınç EF. Anne eğitim programı ile anne çocuk etkileşim programının 24-36 aylık çocukların bilişsel becerilerine ve annelerin çocuk yetiştirme davranışlarına etkisinin incelenmesi. Doktora Tezi. Konya: Selçuk Üniversitesi, 2011.
  • 3. Shonkoff JP, Meisels SJ. Handbook of early childhood intervention. 2nd ed. New York: Cambridge University Pres, 2000.
  • 4. Yıldız D. Çocuk sağlığı ve hastalıkları polikliniği sağlam bebek ünitesinde hemşirenin planlı hemşirelik eğitimi ve danışmanlık hizmetlerinin değerlendirilmesi. Doktora Tezi. Ankara: 2003.
  • 5. Ceber H. Normal ve Zihinsel engelli bebeklerde anne-bebek etkileşiminin karşılaştırmalı olarak incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Ankara: Ankara Üniversitesi, 1998.
  • 6. Grantham-Mcgregor S, Cheung YB, Cueto S, Glewwe P, Richter L, Strupp B, et al. Developmental potential in the first 5 years for children in developing countries. Lancet 2007;369: 60-70.
  • 7. Tribotti S, Lyons N, Blackburn S, Stein M, Withers J. Nursing diagnoses for the postpartum women. JOGNN 1988;17: 410-5.
  • 8. Stewart JC. Counseling parents of exceptional children. London: Charles E. Merrill Publishing Company, 1986.
  • 9. Keng-Yen Huang , Margaret O’Brien Caughyb , Janice L Genevroc, Therese L Miller. Maternal knowledge of child development and quality of parenting among white, african-american and hispanic mothers. Applied Developmental Psychology 2005;26:149-70.
  • 10. Reich S. What do mothers know? Maternal knowledge of child development. Infant Ment Health J 2005;26:143–56.
There are 10 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects ​Internal Diseases
Journal Section ORIGINAL ARTICLES
Authors

Alev Şahinöz This is me

Publication Date May 29, 2020
Submission Date July 3, 2019
Published in Issue Year 2020 Volume: 14 Issue: 3

Cite

Vancouver Şahinöz A. Annelerin Bebeklik Döneminde Gelişime İlişkin Bilgi ve Kaygı Düzeylerinin Değerlendirilmesi. Turkish J Pediatr Dis. 2020;14(3):249-57.


The publication language of Turkish Journal of Pediatric Disease is English.


Manuscripts submitted to the Turkish Journal of Pediatric Disease will go through a double-blind peer-review process. Each submission will be reviewed by at least two external, independent peer reviewers who are experts in the field, in order to ensure an unbiased evaluation process. The editorial board will invite an external and independent editor to manage the evaluation processes of manuscripts submitted by editors or by the editorial board members of the journal. The Editor in Chief is the final authority in the decision-making process for all submissions. Articles accepted for publication in the Turkish Journal of Pediatrics are put in the order of publication, with at least 7 articles in each issue, taking into account the acceptance dates. If the articles sent to the reviewers for evaluation are assessed as a senior for publication by the reviewers, the section editor and the editor considering all aspects (originality, high scientific quality and citation potential), it receives publication priority in addition to the articles assigned for the next issue.


The aim of the Turkish Journal of Pediatrics is to publish high-quality original research articles that will contribute to the international literature in the field of general pediatric health and diseases and its sub-branches. It also publishes editorial opinions, letters to the editor, reviews, case reports, book reviews, comments on previously published articles, meeting and conference proceedings, announcements, and biography. In addition to the field of child health and diseases, the journal also includes articles prepared in fields such as surgery, dentistry, public health, nutrition and dietetics, social services, human genetics, basic sciences, psychology, psychiatry, educational sciences, sociology and nursing, provided that they are related to this field. can be published.