Amaç
Sağlık sistemi bütün çocuklara sosyoekonomik durumdan bağımsız olarak erişebilmenin tek yoludur ve çocuk sağlığı hizmeti verenler ailelere ulaşabilmek için anahtar konumdadırlar. Günümüzde oyun, okuma ve ekran izleme alışkanlıkları çocukların gelişimini etkileyen en temel konular olarak bilinmektedir ancak bu alışkanlıklara dair ülkemizde yeterli veri yoktur. Çalışmamızda ebeveynlerin çocuklarıyla oyun oynama, kitap okuma ve ekran izletme alışkanlıklarını değerlendirmeyi ve bu alışkanlıkların sağlık sisteminin her düzeyinde nasıl ayrıştığını araştırmayı amaçladık.
Gereç ve yöntemler
Gelişimsel Pediatri Bilim Dalı tarafından Ocak
2015- Ocak 2016 tarihleri arasında yürütülen bu çalışmada
1-6 yaş arasındaki çocuklarına yönelik tıbbi bir hizmet için başvuran toplam
451 ebeveyne (156’ sı üçüncü basamak sağlık merkezi-Üniversite Hastanesi-ÜH,
148 'i ikinci basamak sağlık merkezi-Devlet Hastanesi-DH ve 147 'si birinci
basamak sağlık merkezi- Aile Sağlığı Merkezi-ASM) bir anket verildi. Bu ankette
sosyodemografik bilgilerin yanında ebeveynlerin çocukları ile oyun oynama,
çocuklarına kitap okuma ve çocukların televizyon izleme alışkanlıkları
değerlendirildi.
Bulgular
Toplam örneklemde her 5 ebeveynden 1' i çocuklarıyla oyun oynamıyordu, kurumlar arası fark yoktu (p=0,063) ancak oynamayanlar DH' de (% 25,3) en fazlaydı. Oyun oynamama düşük sosyoekonomik durumla ilişkiliydi (p=0,020). Ebeveynlerin % 46,3’ ü çocuklarına kitap okumuyordu, kurumlar arası fark vardır (p=0,021), okumayanlar ÜH' de (% 51,9) en fazlaydı. Yaşla kitap okuma oranları artmaktaydı (p = 0,000), ortanca başlangıç yaşı 23 aydı. Kitap okumamayı etkileyen faktörler çocuk yaşı, anne yaşı ve sosyoekonomik durumdu (p<0,05). Çocuğun ekran izlediği ortalama süre 2,64 saatti ve kurumlar arası fark vardı (p=0,000), süre DH’ de (3,22 saat) en fazlaydı. Ekran izleme süresi 36 aydan sonra belirgin artmaktaydı (p = 0,000).
Sonuç
Birlikte
oyun oynamama DH’ de, düzenli kitap okumama ÜH’ de, ekran izleme süresi DH’ de
daha fazlaydı. Çocuk hekimlerinin görev yaptığı 2. ve 3. basamak sağlık
kuruluşlarına başvuran aile ve çocukların gelişimsel olarak daha fazla desteğe
ve yönlendirmeye ihtiyacı olduğu bulundu. Sağlık hizmetinin seviyesine göre
müdahalelerin planlanması gerektiği söylenebilir.
Objective
The health system is the only way to access all young children and pediatric care providers are in the key position. Currently playing, reading and screen viewing habits are known as fundamental issues that affect child development however, there is insufficient data relating these issues in our country. We aimed to evaluate playing, reading and screen viewing habits of parents and how these habits are separated at different levels of health centers.
Material and Methods
A total of 451 parents (156 from third level - University Hospital-UH, 148
secondary level state hospital-SH and 147 from family health centers) attending
a medical appointment for their 1-6 years old children in an outpatient clinic
from January 2015 to January 2016 were given a questionnaire including socio-demographic data and the habits of families
relating playing and reading and screen viewing.
Results
One out of 5 parents didn’t play with their children, there wasn’t a difference between centers however, this rate was higher in SH (% 25,3). Playing not with the child was related to low socioeconomic status (p=0,020). In total % 46,3 of parents didn’t read to their child, this rate was highest in UH (% 51,9). The frequency of reading was increased with age, the median age to start reading was the age of 23 months. Factors relating not reading were child age, maternal age and socioeconomic status. Mean screen time of children was 2,64 hours and, it was highest in SH (3,22 hours). Screen time was increased significantly after the age of 36 months (p = 0,000).
Conclusion
It was found that the families and children who
applied to secondary and third level Health centers where pediatricians worked
were more need to be supported and guided. İnterventions should be planned
according to the level of health services.
Key words: child, family, playing, reading book, screen viewing
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Internal Diseases |
Journal Section | ORIGINAL ARTICLES |
Authors | |
Publication Date | September 29, 2020 |
Submission Date | May 7, 2019 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 14 Issue: 5 |
The publication language of Turkish Journal of Pediatric Disease is English.
Manuscripts submitted to the Turkish Journal of Pediatric Disease will go through a double-blind peer-review process. Each submission will be reviewed by at least two external, independent peer reviewers who are experts in the field, in order to ensure an unbiased evaluation process. The editorial board will invite an external and independent editor to manage the evaluation processes of manuscripts submitted by editors or by the editorial board members of the journal. The Editor in Chief is the final authority in the decision-making process for all submissions. Articles accepted for publication in the Turkish Journal of Pediatrics are put in the order of publication, with at least 10 original articles in each issue, taking into account the acceptance dates. If the articles sent to the reviewers for evaluation are assessed as a senior for publication by the reviewers, the section editor and the editor considering all aspects (originality, high scientific quality and citation potential), it receives publication priority in addition to the articles assigned for the next issue.
The aim of the Turkish Journal of Pediatrics is to publish high-quality original research articles that will contribute to the international literature in the field of general pediatric health and diseases and its sub-branches. It also publishes editorial opinions, letters to the editor, reviews, case reports, book reviews, comments on previously published articles, meeting and conference proceedings, announcements, and biography. In addition to the field of child health and diseases, the journal also includes articles prepared in fields such as surgery, dentistry, public health, nutrition and dietetics, social services, human genetics, basic sciences, psychology, psychiatry, educational sciences, sociology and nursing, provided that they are related to this field. can be published.