Amaç: Türkiye’de ilk COVİD-19 vakası 11 Mart 2020’de tespit edilmiş ve salgının ilerleyişini önlemek için hızlıca tedbirler alınmaya başlanmıştır. COVİD-19 pandemi süresi boyunca çocuklara getirilen sokağa çıkma yasağı, okulların kapatılması ve salgının seyrine göre periyodik olarak yasakların güncelleştirilmesi ile çocuklar gün içerisinde zorunlu olarak evlerde daha fazla zaman geçirmek zorunda kalmıştır. Bu çalışmada COVİD-19 pandemi sürecinin Türkiye’deki 3-9 yaş arasındaki çocukların ekran süresini nasıl etkilenmiş olduğunu belirlemek ve ekran süresine etki eden etmenlerin neler olduğunu incelemek amaçlanmıştır.
Gereç ve Yöntemler: Bu çalışma tanımlayıcı-kesitsel tipte bir çalışma olup 3 Mayıs 2020-30 Mayıs 2020 tarihleri arasında yapılmıştır. Türkiye genelinde çevrim içi anket formunun ulaştırılabildiği, 3-9 yaş arasında çocuğu olup anketi dolduran ebeveynler araştırmaya dahil edilmiştir.
Bulgular: Çalışmaya 3-9 yaş aralığında çocuğu olan 9483 ebeveyn katıldı. Çalışmaya katılan çocukların %82.9’unun pandemi öncesi dönem ile kıyaslandığında ekran süresinin artmış olduğu saptandı. Ekran süresindeki ortalama artış 150.84±95.842 dakika/gündü. Katılımcıların %74.9’unda (n=5122) artışın günde bir saatten fazla olduğu gözlendi. Pandemi döneminde belirtilen tarihlerde çalışmaya katılan çocukların günlük ortalama ekran süresi 193.2±123.8, ortalama çevrim içi eğitim süresi 66.8±62.2, çevrim içi eğitimden farklı bir nedenle ekran süresi 133±121.2 dakikaydı. Ebeveynin ekran süresi planının olmaması, ekranı ebeveyn kontrolünde izlememek, ebeveynin çocukla temel aktivitesinin ekran aracılı olması, çocuğun ekran kullanımındaki temel amacının oyun/eğlence olması artan ekran süresi ile ilişkili bulundu.
Sonuç: Pandemi döneminde çocukların önemli bir kısmının günlük ekran süresi artmıştır ve ekran karşısında geçirdikleri süre oldukça fazladır. Yaş gruplarına göre çocukların ekran kullanım amacı ve bu amaca yönelik olan ekran süreleri de değişiklik göstermektedir. Ebeveynlerin tutum ve davranışlarının pandemi döneminde çocukların ekran süresi ile ilişkili olduğu gözlenmiştir.
YOK
YOK
Objective: The first COVID-19 case in Turkey was detected on March 11, 2020, and measures were taken to prevent the epidemic’s progression. As the schools were closed and curfew was imposed on children with periodically updated bans, children had to spend more time at home during the day. In the study, we aimed to determine how the COVID-19 pandemic has influenced the screen time of children aged 3-9 in Turkey and examine the factors affecting screen time.
Material and Methods: This descriptive cross-sectional study was conducted between May 3, 2020, and May 30, 2020. Throughout Turkey, mothers or fathers with at least one child between the ages of 3 and 9 were invited to the online survey via social media, telephone message groups, or e-mail. The parents who voluntarily answered the online questionnaire constituted the study participants.
Results: A total of 9483 parents with children between the ages of 3 and 9 participated in the study. It was determined that 82.9% of the children participating in the study had increased screen time compared to the pre-pandemic period. The mean increase in screen time was 151±96 minutes/day. The increase was more than one hour per day in 74.9% of the participants (n=5122). The average daily screen time of the children participating in the study on the dates specified during the pandemic period was 193±124, the average time spent for online education was 67±62 minutes/day, and for leisure activities with the screen was 133±121 minutes/day. Screen time was significantly higher in children whose parent did not have a plan for child’s screen use (OR: 3.085, 95% CI, 2.723 to 3.494, p<.0010) or children who did not use the screen under parental control (OR: 1.533, 95% CI, 1.352 to 1.73, p<.001).
Conclusion: During the pandemic, daily screen time increased in a significant number of children, and the time they spent in front of the screen was relatively high. The purpose and duration of screen use varied between preschoolers and school children. Parental attitudes and behaviors were related to children’s screen time during the pandemic period.
YOK
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Internal Diseases |
Journal Section | ORIGINAL ARTICLES |
Authors | |
Project Number | YOK |
Publication Date | September 20, 2022 |
Submission Date | May 16, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 16 Issue: 5 |
The publication language of Turkish Journal of Pediatric Disease is English.
Manuscripts submitted to the Turkish Journal of Pediatric Disease will go through a double-blind peer-review process. Each submission will be reviewed by at least two external, independent peer reviewers who are experts in the field, in order to ensure an unbiased evaluation process. The editorial board will invite an external and independent editor to manage the evaluation processes of manuscripts submitted by editors or by the editorial board members of the journal. The Editor in Chief is the final authority in the decision-making process for all submissions. Articles accepted for publication in the Turkish Journal of Pediatrics are put in the order of publication, with at least 7 articles in each issue, taking into account the acceptance dates. If the articles sent to the reviewers for evaluation are assessed as a senior for publication by the reviewers, the section editor and the editor considering all aspects (originality, high scientific quality and citation potential), it receives publication priority in addition to the articles assigned for the next issue.
The aim of the Turkish Journal of Pediatrics is to publish high-quality original research articles that will contribute to the international literature in the field of general pediatric health and diseases and its sub-branches. It also publishes editorial opinions, letters to the editor, reviews, case reports, book reviews, comments on previously published articles, meeting and conference proceedings, announcements, and biography. In addition to the field of child health and diseases, the journal also includes articles prepared in fields such as surgery, dentistry, public health, nutrition and dietetics, social services, human genetics, basic sciences, psychology, psychiatry, educational sciences, sociology and nursing, provided that they are related to this field. can be published.