Amaç: Dünyada gelişmelerle birlikte, kronik ya da ölümcül hastalıkların ölüm oranlarında önemli bir azalma görülmesi; çocukların gelişimlerini etkileyen sorunların daha sık görülmesine neden olmaktadır. Erken tanı ve müdahalenin gerçekleşmesi için, hekimlerin temel gelişim basamaklarından haberdar olması ve bu tür bilgilerin tıp eğitimi sırasında edinilmesi gerekir. Bu çalışmanın amacı, tıp öğrencilerinin çocuk gelişimi hakkındaki bilgilerini belirlemektir.
Gereç ve Yöntemler: Çalışmaya, 2018- 2019 yılları arasında İnönü Üniversitesi Tıp Fakültesi Çocuk Sağlığı ve Hastalıklarında Gelişimsel Pediatri dersi almamış toplam 482 3.sınıf ve 4.sınıf tıp fakültesi öğrencileri dahil edilmiştir. Çalışmamızda 1. bölüm sosyo-demografik bilgileri, 2. bölüm; “Bakım Verenlerin Bebeklik ve Erken Çocukluk Dönemi Gelişimi ve Gelişimin Desteklenmesi Bilgisi’ni (CKCDI) ile ilgili soruları içermektedir.
Bulgular: Çalışmaya 227 (%47.09) 3. sınıf, 255 (%52.90) 4.sınıf olmak üzere toplam 482 tıp öğrencisi dahil edildi. Ortalama CKCDI toplam puanı 3 sınıf öğrencileri için 14.44±5.89, 4 sınıf öğrencilerinde ise 16.10 ± 5.90’di. Üçüncü ve 4. Sınıf öğrencilerinin %50’sinden fazlası gelişim basamakları bileşeni bölümündeki 10 sorunun 5’ini doğru yanıtladığı ancak gelişimsel uyaranla destekleme bileşeni bölümündeki 10 sorudan 3. Sınıfların sadece 1 soruya (sayı saymayı öğretme) ve 4. sınıfların ise (sayı saymayı, renkleri öğretme) 2 soruya doğru cevap verdiği ortaya çıkmıştır. Üçüncü ve dördüncü sınıf tıp öğrencilerinin, gelişim becerileri ve uyarılma bilgilerinin yeterli düzeyde olmadığı görülmüştür. Üçüncü sınıfta verilen genel pediatri derslerinin dördüncü sınıf öğrencilerinin çocuk gelişimi hakkındaki bilgilerini artırmadığı da anlaşılmıştır.
Sonuç: Tıp öğrencilerinin çocuk gelişimi bilgilerini değerlendirmek bebeklik ve erken çocukluktaki gelişimsel gecikmelere aşina olmalarını ve gecikmeleri tespit edebilmelerini sağlamak için yapılacak müdahaleler ve çalışmalar için önem arz etmektedir.
Objective: With the developments in the world, a significant decrease in the death rates of chronic or fatal diseases causes the problems that affect the development of children to be seen more frequently. Physicians must be aware of the basic developmental stages and information of children during medical education for early diagnosis and intervention. This study aimed to determine the knowledge of medical students about child development.
Material and Methods: A total of 482 3rd and 4th-year medical faculty students who did not take the Developmental Pediatrics lecture in the Department of Pediatrics of İnönü University Faculty of Medicine between 2018 and 2019 were included in the study. Our study included socio-demographic information and questions on “Caregiver Knowledge of Child Development Inventory”.
Results: 227 (47.09%) 3rd year and 255 (52.90%) 4th-year students were included in the study. The mean Caregiver Knowledge of Child Development Inventory total score was 14.44±5.89 for 3rd-year students and 16.10 ± 5.90 for 4th-year students. More than 50% of the third and fourth year students answered 5 of the 10 questions in the developmental skills component section correctly. It was observed that the developmental skills and stimulation component knowledge of the third and fourth year medical students were not sufficient. It was also understood that the general pediatrics courses given in the third year did not increase the knowledge of the fourth year students about child development.
Conclusion: Evaluating the child development knowledge of medical students is important for interventions and studies to ensure that medical students are familiar with and detect developmental delays in infancy and early childhood.
Medical Students Child Development Medical Education Developmental Behavioral Pediatrics Early Childhood Development
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Clinical Sciences |
Journal Section | ORIGINAL ARTICLES |
Authors | |
Early Pub Date | May 3, 2023 |
Publication Date | July 25, 2023 |
Submission Date | January 20, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 17 Issue: 4 |
The publication language of Turkish Journal of Pediatric Disease is English.
Manuscripts submitted to the Turkish Journal of Pediatric Disease will go through a double-blind peer-review process. Each submission will be reviewed by at least two external, independent peer reviewers who are experts in the field, in order to ensure an unbiased evaluation process. The editorial board will invite an external and independent editor to manage the evaluation processes of manuscripts submitted by editors or by the editorial board members of the journal. The Editor in Chief is the final authority in the decision-making process for all submissions. Articles accepted for publication in the Turkish Journal of Pediatrics are put in the order of publication, with at least 10 original articles in each issue, taking into account the acceptance dates. If the articles sent to the reviewers for evaluation are assessed as a senior for publication by the reviewers, the section editor and the editor considering all aspects (originality, high scientific quality and citation potential), it receives publication priority in addition to the articles assigned for the next issue.
The aim of the Turkish Journal of Pediatrics is to publish high-quality original research articles that will contribute to the international literature in the field of general pediatric health and diseases and its sub-branches. It also publishes editorial opinions, letters to the editor, reviews, case reports, book reviews, comments on previously published articles, meeting and conference proceedings, announcements, and biography. In addition to the field of child health and diseases, the journal also includes articles prepared in fields such as surgery, dentistry, public health, nutrition and dietetics, social services, human genetics, basic sciences, psychology, psychiatry, educational sciences, sociology and nursing, provided that they are related to this field. can be published.