Bu araştırmanın amacı, 6 Şubat depremleri sonrası deprem bölgelerinde arama, kurtarma, yardım ve eğitim faaliyetlerine katılan gönüllü öğretmenlerin deneyim ve görüşlerinin incelenmesidir. Araştırma nitel bir araştırma olup, fenomenoloji deseni ile yürütülmüştür. Araştırmanın çalışma grubunu depremden sonra bölgeye gönüllü olarak gitmiş olan öğretmenler oluşturmaktadır. Araştırma verileri içerik analizi ile çözümlenmiştir. Araştırmada elde edilen bulgulara göre gönüllü öğretmenler bölgeye vardıklarında üzüntü, acı ve korku hissetmiş; büyük bir yıkımla karşılaştıklarını dile getirmişlerdir. Büyük depremler sonrasında eğitimde hasarlı okul binaları ve öğretmen eksikliği gibi sorunlar yaşanırken, okulların normal hayata geçiş ve çocukların güvenliği açısından çok önemli olduğu ifade edilmiştir. Ayrıca katılımcılar, öğretmenlere yönelik afet yönetimi eğitimlerinin yaygınlaştırılması, gönüllü eğitim kuruluşlarının desteklenmesi ve okullarda kriz müdahale ekiplerinin kurulması önerilerinde bulunmuşlardır.
The aim of this study is to examine the experiences and opinions of volunteer teachers who participated in search, rescue, relief and education activities in earthquake zones after the February 6 Earthquakes. The research is qualitative research and was conducted with phenomenology design. The study group of the research consists of teachers who voluntarily went to the region after the earthquake. The research data were analyzed by content analysis. According to the findings of the study, volunteer teachers felt sadness, pain and fear when they arrived in the region and expressed that they encountered great destruction. While problems such as damaged school buildings and lack of teachers were experienced in education after major earthquakes, it was stated that schools were very important for the transition to normal life and the safety of children. Participants also suggested that disaster management training for teachers should be expanded, volunteer training organizations should be supported, and crisis intervention teams should be established in schools.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Education Policy, Teacher and Student Wellbeing |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | December 5, 2024 |
Publication Date | December 30, 2024 |
Submission Date | August 27, 2024 |
Acceptance Date | October 9, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 |