BibTex RIS Cite

SOME SOCIO-PSYCHOLOGICAL AND SOCIO-COGNITIVE NOTES ON THE GAGAUZ LANGUAGE IN ATU OF GAGAUZIA

Year 2014, Volume: 3 Issue: 3, 3 - 14, 01.12.2014

Abstract

Drawing upon the author’s onsite observations in Gagauzia and placing them in sociopsychologically and socio-cognitively relevant grounds, this paper aims to discuss some aspects of the current state of the Gagauz language and underlines that the endangerement of the language is not simply a result of the past and ongoing political, educational, economic, etc. factors, but also of historically constructed cognitive and social-psychological formation of individuals. The observed dissonance between the positive national identity orientations or ethnic language attitudes of individuals and their actual linguistic practices imply that the situation should be handled also from different interdisciplinary perspectives, which would contribute to the understanding of why the vitality of languages gets threatened.

GAGAUZ ÖZERK BÖLGESİNDE KONUŞULAN GAGAUZCA ÜZERİNE SOSYAL-PSİKOLOJİK VE SOSYAL-BİLİŞSEL BAĞLAMDA BAZI NOTLAR

Year 2014, Volume: 3 Issue: 3, 3 - 14, 01.12.2014

Abstract

Yazarın Gagauzya’daki gözlemlerinden yola çıkan ve bu gözlemleri toplum-psikolojik ve toplumbilişsel
bir çerçevede ele alan bu yazıda, Gagauzca’nın tehlikede bir dil olması gerçeğinin, tarihsel
süreçlerde baskın dilin ve kültürün sosyal, politik, ekonomik, eğitim, vb. uygulamaları ile
bireylerde ve genelde Gagauz toplumunda yapılandırdığı bilişsel ve sosyal-psikolojik süreçlerle de
ilgili olduğu öne sürülmektedir. Bireylerin ideolojik açıdan kendi ulusal kimliklerine ve dil
tutumlarına ilişkin olumlu görüşleri ile iletişimde etnik dilin düşük oranda kullanımı arasında
gözlenen uyumsuzluk ve benzeri diğer olgular disiplinlerarası farklı bakış açıları ile incelendiğinde
bir dilin tehlikeye girmesi ardındaki farklı nedenlerin daha ayrıntılı biçimde ele alınabileceği ve
bilimsel açıdan çeşitli çalışmaların yapılabileceği düşünülmektedir.

There are 0 citations in total.

Details

Other ID JA63EN79MN
Journal Section Articles
Authors

S. Nalan Büyükkantarcıoğlu This is me

Publication Date December 1, 2014
Submission Date December 1, 2014
Published in Issue Year 2014 Volume: 3 Issue: 3

Cite

APA Büyükkantarcıoğlu, S. N. (2014). GAGAUZ ÖZERK BÖLGESİNDE KONUŞULAN GAGAUZCA ÜZERİNE SOSYAL-PSİKOLOJİK VE SOSYAL-BİLİŞSEL BAĞLAMDA BAZI NOTLAR. Tehlikedeki Diller Dergisi, 3(3), 3-14.
AMA Büyükkantarcıoğlu SN. GAGAUZ ÖZERK BÖLGESİNDE KONUŞULAN GAGAUZCA ÜZERİNE SOSYAL-PSİKOLOJİK VE SOSYAL-BİLİŞSEL BAĞLAMDA BAZI NOTLAR. JofEL. December 2014;3(3):3-14.
Chicago Büyükkantarcıoğlu, S. Nalan. “GAGAUZ ÖZERK BÖLGESİNDE KONUŞULAN GAGAUZCA ÜZERİNE SOSYAL-PSİKOLOJİK VE SOSYAL-BİLİŞSEL BAĞLAMDA BAZI NOTLAR”. Tehlikedeki Diller Dergisi 3, no. 3 (December 2014): 3-14.
EndNote Büyükkantarcıoğlu SN (December 1, 2014) GAGAUZ ÖZERK BÖLGESİNDE KONUŞULAN GAGAUZCA ÜZERİNE SOSYAL-PSİKOLOJİK VE SOSYAL-BİLİŞSEL BAĞLAMDA BAZI NOTLAR. Tehlikedeki Diller Dergisi 3 3 3–14.
IEEE S. N. Büyükkantarcıoğlu, “GAGAUZ ÖZERK BÖLGESİNDE KONUŞULAN GAGAUZCA ÜZERİNE SOSYAL-PSİKOLOJİK VE SOSYAL-BİLİŞSEL BAĞLAMDA BAZI NOTLAR”, JofEL, vol. 3, no. 3, pp. 3–14, 2014.
ISNAD Büyükkantarcıoğlu, S. Nalan. “GAGAUZ ÖZERK BÖLGESİNDE KONUŞULAN GAGAUZCA ÜZERİNE SOSYAL-PSİKOLOJİK VE SOSYAL-BİLİŞSEL BAĞLAMDA BAZI NOTLAR”. Tehlikedeki Diller Dergisi 3/3 (December 2014), 3-14.
JAMA Büyükkantarcıoğlu SN. GAGAUZ ÖZERK BÖLGESİNDE KONUŞULAN GAGAUZCA ÜZERİNE SOSYAL-PSİKOLOJİK VE SOSYAL-BİLİŞSEL BAĞLAMDA BAZI NOTLAR. JofEL. 2014;3:3–14.
MLA Büyükkantarcıoğlu, S. Nalan. “GAGAUZ ÖZERK BÖLGESİNDE KONUŞULAN GAGAUZCA ÜZERİNE SOSYAL-PSİKOLOJİK VE SOSYAL-BİLİŞSEL BAĞLAMDA BAZI NOTLAR”. Tehlikedeki Diller Dergisi, vol. 3, no. 3, 2014, pp. 3-14.
Vancouver Büyükkantarcıoğlu SN. GAGAUZ ÖZERK BÖLGESİNDE KONUŞULAN GAGAUZCA ÜZERİNE SOSYAL-PSİKOLOJİK VE SOSYAL-BİLİŞSEL BAĞLAMDA BAZI NOTLAR. JofEL. 2014;3(3):3-14.

Journal of Endangered Languages (JofEL)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-No Derivatives 4.0 (CC BY-NC-ND 4.0) International License.