Ural-Altay Dilleri arasında yer alan ve günümüzde 12 milyon m²’lik bir alanda
yaklaşık 220 milyon kişi tarafından konuşulan Türkçe, dünyanın bilinen en eski ve en
zengin dillerinden biridir.
Türkçenin farklı coğrafyalarda, oldukça fazla kişi tarafından iletişim, bilim ve
sanat dili olarak kullanılması, farklı lehçe ve ağızlarının da oluşması Türkçenin gelişmişliğinin ve zenginliğinin de göstergesidir.
Türkçenin tarihî ve çağdaş lehçeleriyle ve ağızlarıyla ilgili bugüne kadar pek
çok müstakil eser yayımlanmıştır. Türkçe öğretimiyle ilgili de özellikle son yıllarda
birbirinden değerli eserlerin yayımlandığı bilinmektedir. Ancak Türkçe öğretiminde ağızların ve ağız araştırmalarının rolü ve önemi üzerinde yeterince durulmamış;
Türkçenin eğitimi ve öğretimi alanında ağız bilimi ile ilgili çalışmalardan da yeterince yararlanılmamıştır. Bunda Türkçenin eğitimi ve öğretimi alanında çalışanların /
öğretenlerin kendi alanları dışında kalan alanlara kayıtsız kalmalarının, dil bilimi,
dil bilgisi, Türk lehçeleri ve bu bağlamda ağız bilimi ile ilgili yeterli bilgi ve birikime
sahip olmamalarının rolü büyüktür.
Bu makalede Türkçenin eğitimi ve öğretiminde ağızların ve ağız bilimi araştırmalarının rolü ve önemi hakkında bilgi verilmektedir.
Turkish language, which is among the Ural-Altaic Languages and spoken by approximately 220 million people in an area of 12 million m2
, is one of the oldest and
richest languages in the world.
Turkish has been used by many people in various geographic areas as a language
of communication, science, and art. In this context, the emergence of dialects and
accents are signs of development and richness of Turkish.
Many individual works have been published on history of Turkish and its modern
dialects and accents by this time. Especially, it is also known that many other estimable works have been published on teaching of Turkish in recent years. However,
researchers have not put emphasis on the role and importance of accents and dialectology studies. Additionally, it has not been taken the advantage of dialectology studies in the education and teaching of Turkish. The reasons of this situation are Turkish
education researchers’ and teachers’ neglect on linguistics, grammar, and Turkish
accents, which are out of their field of studies. In this regard, it can be said that these
educators’ and researchers’ lack of knowledge in regards to dialectology and accents
has an important role.
This paper presents information on the role and importance of accents and linguistic studies on teaching of Turkish language.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | May 31, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Issue: 45 |